Eurosonic 2019 – Reportáž!

Prestížny showcaseový festival konajúci sa v holandskom Groningene má za sebou mimoriadne úspešný ročník, a naša redakcia pri tom nemohla chýbať!

Tento rok sa jednalo o výnimočný ročník pre hudobníkov zo Slovenska a Česka, keďže festival bol zameraný práve na hudobné talenty z týchto dvoch krajín. Výber našich dvoch krajín podčiarkoval nielen minuloročnú storočnicu založenia Česko-Slovenska, ale takisto aj 30-ročné výročie od pádu železnej opony a začiatok zbližovania východu a západu. Spomedzi všetkých prihlásených nakoniec dostali možnosť reprezentovať našu krajinu Thisnis, Möbius, Tittingur, Katarína Málikova & Ensamble, NVMERI, Isama Zing, Autumnist, B-Komplex, Our Stories, a The Ills. Za našich západných susedov to boli Hellwana, Thom Artway, Bohemian Cristal Instrument, Zabelov Group, Lazer Viking, Lenny, Circus Brothers, Manon Meurt, Floex + Tom Hodge, Pipes And Pints, a Mydy Rabycad. Okrem týchto všetkých sa Mišovi Kaščákovi do Groningenu podarilo priniesť niekoľko slovenských zástupcov aj na ďalší showcasový festival, ktorý sa tam konal v tom istom čase. Desiatky menších koncertov sa odohrali v rámci Penguin Radio Showcase, a svoju veľkú príležitosť na ňom dostali punkáči The Wilderness, Raptor Koch a Vojdi.

Výnimočnosť tohto ročníka potvrdila veľkosť výpravy, ktorá z Bratislavy vyrazila okolo štvrtej hodine rannej v utorok 15. februára. Oproti omnoho pohodlnejšej leteckej preprave organizátori celej delegácie z Pohoda Festivalu zvolili autobusovú, čím sa už od začiatku celá delegácia pripomínala skôr zájazd kdesi do Bulharska, ako 120 kusov zastupujúcich súčasnú slovenskú hudobnú scénu. Bývanie priamo v Groningene bolo tiež naozaj unikátne, vďaka sponzorom mohli kapely a ostatní účastníci stráviť niekoľko nocí v priestoroch historických lodí kotviacich v centrálnom kanáli mesta. Podmienky boli síce miestami trocha bojové, o to väčšia to ale bola zábava.

Groningen je mimoriadne sympatické študentské mestečko, ktoré sa raz do roka premení na mekku európskej hudby. Na Eurosonic Noordeslag chodí každoročne okolo 4000 hudobných profesionálov a delegátov z celej Európy, ktorí tu hľadajú svieže kapely alebo sa snažia odovzdať svoje skúsenosti na konferenciách, ktoré sa konajú počas celého festivalu. Prvé tri dni sa jedná o najprestížnejší európsky showcasový festival, a presadiť sa tu snažia mladé kapely z celej Európy(Eurosonic), sobota je zameraná na domácu scénu (Noordeslag). Jedná sa o najväčšie podujatie svojho druhu v rámci Európy, a o jedno z najväčších hudobných podujatí na celom svete. Lístky na festival sú dostupné pre každého (na celý festival to vychádza cca 150 eur), ale festival je zameraný hlavne na ľudí z branže, akými sú organizátori koncertov a festivalov, manažérov, a bookingové agentúry, vydavateľstvá a novinárov. V každom prípade ide o festival, kde si určite každý nájde to svoje.

Samotné koncerty sa konajú na viac ako tridsiatich miestach, okrem tradičných klubov a barov zahŕňajú aj divadlá, a dokonca aj kostoly. Práve v najstaršom z nich, Martinikerku, bolo umiestnené aj celé press centrum, odkiaľ počas celého festivalu vysielalo aj niekoľko rádií. Práve koncerty v kostoloch majú určite špecifický nádych, keďže v našich zemepisných dĺžkach takéto niečo oproti liberálnemu Holandsku nie je veľmi zaužívané.

Práve prostredie a akustika kostola dodalo krásnu amtosféru koncertu Lenky Morávkovej, vystupujúcej pod menom Bohemian Cristal Instrument – Lenka hrá na jedinečný nástroj zo skla, ktorý jej umožňuje vytvoriť naozaj nenapodobiteľný hypnoticko-transcendentálny zvuk. Jej vystúpenie patrilo k vyvrcholeniu nášho stredajšieho večera, jemné zvuky inštrumentu s jemným sprievodom bicích v priestoroch kostola bolo naozaj niečo, čo nevidíte a nepočujete každý deň. Predtým sme stihli londýnskych pankáčov z Black Futures, ktorí sa charakterizujú ako Anarchic Electro Psych Punk Noise. Ich šou túto charakteristiku naplnila do bodky. Bolo to bláznivé, bolo to punkové a malo to tie správne grády. Kapela má vo svojom repertoári viacero pesničiek, ktorými sa snažia upozorniť na globálne, prírodné, či politické výzvy, a tanečníci v protichemických oblekoch podčiarkovali práve tento aspekt ich tvorby.

Zaujímavosťou takisto bolo, že hoci bolo v rámci line-upu na výber nespočetné množstvo kvalitných kapiel z každého kúta Európy, častokrát sme dali prednosť práve našim projektom. Začali sme stredajším koncertom inštrumentálnych rockerov The Ills, vo štvrtok sme si dali príjemne dream rockových NVMERI, pokračovali sme maximal technom dua Tittingur a futuristicko-experimentálnou elektronikou nového projektu Jonatána Pastirčáka pod názvom Isama Zing. Katka Máliková stihla odohrať až tri predstavenia, my sme si nenechali ujsť to v Grand Theatre. Katkin éterický hlas v kombinácii so špičkovými hudobníkmi a prvkami slovenského folklóru je určite niečo, čo by mohlo osloviť zahraničných agentov, a čo dokonale reprezentuje Slovensko. Vynikajúci koncert odohrali takisto melancholickí rockeri Autumnist, ktorých na vokáloch skvelo supportovali Samo z Bulp a talentovaná mladá speváčka Nina Kohoutová. B-Komplex spoločne s Insom zatvárali piatkový program v klube Simplon. Matia nesklamala a svojou skvelou dnb šou priviedla celý klub do varu, presne tak ako to máme radi. Slová Jana Wericha z hitu Past Lessons For The Future sú vždy balzamom na dušu, a potešila aj aktuálnym singlom, remixom tracku od Korben Dallas Za sklom. Chýbať nemohol ani jej najúspešnejší hit Beatiful Lies. Bola to naozaj skvelá bodka za slovenskými koncertmi, tak ako aj celým festivalom.

Zo zahraničných kapiel sme mali takisto šťastie na niekoľko skutočných lahôdok. Pre nás jeden z naj koncertov celého festivalu odohrali islandskí Hatari, ktorí vystupovali v groningenskom štátnom divadle. Tento priestor celému koncertu dodal priam surrealistický rozmer – dajte si dokopy nočnú moru a lá David Lynch s goth párty a získate akú-takú predstavu, ako to asi mohlo vyzerať. Explozívne vystúpenie dopĺňa niečo medzi bondage-popom, techno punkom a industriálnym gothrockom. Skrátka, je to niečo, čo treba vidieť a hlavne zažiť naživo!

V rovnakom priestore sme o deň neskôr mali možnosť vidieť Aminu Cadeli, frontmanku už neexistujúcej formácie Kadebostany, s novým projektom Fleche Love. Išlo o nesmierne energické a precítené vystúpenie s nádherným spevom a scénickými prvkami. Za zmienku určite stoja zamaskovaní sprievodní hudobníci pôsobiaci ako čosi zlovestné, ale zároveň pôvabné. Hudobne by sa dali Fleche Love zaradiť niekde medzi Björk a Nelly Furtado.

A na záver určite musíme spomenúť Komfortrauschen. Ako inak, aj táto partička hrajúca techno pochádza z Berlína, od ostatných sa ale odlišujú tým, že zvuk výbušného DJ setu hrajú live na nástrojoch. Takisto vrelo odporúčame bookovať slovenským organizátorom festivalov.

O tom, že Mišo Kaščák a celý tím Pohody svoju prácu robia naozaj precízne, vypovedá aj fakt, že si dali tú námahu a vyše 1000 km neprecestovali len jednotlivé kapely, ale aj prvky samotného trenčianskeho festivalu. Priestor v Groningene dostali aj inštalácie od slovenských umelcov, ktoré môžeme poznať práve z Pohody. Na hlavnom námestí Groningenu bola vystavená socha Viktora Freša, Pičus, ktorá určite zaujala nejedného okoloidúceho. Pred štátnym divadlom zas bola možnosť posedieť si v Hľadisku 6 – Pozdrav z Groningenu pre Brucea Naumana od Ilony Németh, aj keď sychravo daždivé počasie od toho niekedy odrádzalo. V sobotu však bol krásny slnečný deň, čo využila Katka Máliková s kapelou, a z tohto netradičného miesta okoloidúcim na záver zanôtili zopár slovenských ľudových pesničiek. Samostatnou kapitolou bol jeden z najoriginálnejších stagov trenčianskeho festivalu, Garáž, ktorá na pár dní vyrástla pri jednom z hlavných kanálov. Tento sympatický mini stage krásne reprezentoval prostredie, v ktorom vzniká a tvorí mladá undergroundová scéna nielen na Slovensku, ale po celom svete. Slovenské skupiny tu mali možnosť prezentovať svoje schopnosti mimo svojich koncertov v rámci hlavného line-upu.  Všetky boli viac než vydarené a prilákali mnohých ľudí, však viete si predstaviť, že sa vraciate z práce či školy a len tak natrafíte na nadupané dnb beaty od B-Komplexa či techníčka v podaní Tittinguru? Ale nielen to, priestor dostali aj gitarovky v podaní NVMERI, The Ills, Our Stories či elektronika Isama Zinga. Garážový koncert Möbiusu sa riaditeľke rumunského festivalu ARTmania (dostal cenu za najlepší malý európsky festival) páčil natoľko, že ich bookla na najbližší ročník.

Príjemným spestrením programu bola slávnostná večera, ktorá sa konala vo štvrtok. S večerou bola spojená aj prehliadka Artist Village, ktorá bola zriadená v industriálnych priestoroch bývalého cukrovaru. Celý tento priestor bol vlastne akýmsi zázemím, kde mali kapely možnosť zrelaxovať sa a uvoľniť sa pred koncertmi. K dispozícii tu mali veľkú reštauráciu, kopu hier, a dokonca aj vlastné kaderníctvo. Z tadiaľto ich potom vozili priamo na jednotlivé koncerty.

Na začiatku mal príhovor aj starosta Groningenu, ktorý rozprával o význame celého festivalu pre mesto a región a podpore mladých umelcov. Večere sa okrem iných zúčastnili aj veľvyslanec Slovenska v Holandsku, Roman Bužek, a jeho náprotivok z Českej Republiky Jana Reinišová. Pán veľvyslanec sa nám priznal, že o festivale síce predtým veľa nevedel, ale práve tento ročník mu otvoril oči a začal sa oň aktívne zaujímať. Jedného hudobníka má aj priamo v rodine, keďže jeho syn vo voľnom čase hrá v ska kapele.

O tom, že tento ročník festivalu Eurosonic bol pre slovenskú výpravu určite mimoriadne úspešný, svedčia aj ocenia, ktoré sa podarilo v rámci European Festival Awards podarilo získať Pohoda Festivalu. Podarilo sa im získať až dve ceny, čo sa okrem nich podarilo len dánskemu Roskilde Festival. Mišo Kaščák spoločne s celým tímom Pohody si prevzali Take a Stand Award, ktorú získali za cyklus koncertov ako reakciu na udalosti z februára 2018, vraždu novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Udalosti bol venovaný aj otvárací koncert Pohody 2018 a viacero umeleckých inštalácii.

Druhé ocenenie bolo venované špeciálne Michalovi Kaščákovi. The Award for Excellence & Passion získal za osobitný prínos pre hudobnú scénu na Slovensku a v Európe, a opäť dokázal, že v Európe patrí medzi najrešpektovanejších lídrov v branži. Vo svojej ďakovnej reči vyzdvihol celý organizačný tím Pohoda festivalu a dodal, že práve návštevníci dodávajú festivalu čaro, bez ktorého by nemal zmysel.

Po stredajšom zisku týchto dvoch cien v rámci European Festival Awards Pohoda Festival dostal navyše aj ďalšiu cenu, A Greener Festival Award. Jedna zo zakladateliek ceny, Claire O’Neillová, o ocenení povedala: „V tomto roku sme zaznamenali bezprecedentné úsilie a uvedomenie si naliehavosti, aby naša práca a náš život boli viac v súlade s prírodou. Festivaly a podujatia, ktoré sme mali tú česť hodnotiť a oceniť, prispievajú k formovaniu tohto posunu, čo má pozitívne dôsledky pre samotné podujatia, a zároveň idú príkladom pre svet.”

Slovenskej výprave sa okrem týchto ocenení podarilo zvíťaziť aj na oficiálnom turnaji v stolnom futbale, v ktorom porazili tím Metronome Festivalu z Českej Republiky. Názvom tímu „Come to see Garage“ sa im podarilo skvelo odpromovať už spomínaný Garáž stage, na ktorý tak pozývali účastníkov konferencie. Presne tak to bolo aj pri ich víťazstve v roku 2014, keď sa ich tím volal veľmi výstižne, ”Why is there no slovak band playing on Eurosonic?“

Na festivale sa konala aj svetová premiéra dokumentu Ostrov Hudby od režisérky Martiny Slovákovej, ktorý promuje slovenskú hudobnú scénu prostredníctvom približovania umelcov, promotérov a festivalov. Tento dokument je od nedele 20.01.2019 voľne prístupný na youtubovom kanáli režisérky.

Štyri dni síce ubehli ako voda, ale spomínať na nich bude celá slovenská výprava ešte určite dlho. Tomu nasvedčujú aj vzťahy, ktoré sa počas festivalu stihli vytvoriť. Len budúcnosť ešte ukáže, akým míľnikom sa Eurosonic Noordeslag 2019 zapíše do histórie slovenskej hudobnej scény, a my sme veľmi radi, že sme mohli byť súčasťou toho všetkého. Už počas cesty domov sa ozývali volania po afterparty, tá sa s bohatým programom bude konať v pondelok 28.01. v Novej Cvernovke. Zmenšená verzia Eurosonicu bude zahŕňať dokument, aftermovie, konferenciu s debatou Denníka N a koncerty ôsmych slovenských kapiel, ktoré sa predstavili na Eurosonicu. Takže, vidíme sa na Aftersonicu!

Tamara Zaťková
Foto: Michal Dzubina