MFFK Febiofest 2018: POZÝVA DIVÁKOV NA OSLAVY SVOJHO JUBILEA S HVIEZDAMI EURÓPSKEHO FILMU!

Exkluzívne premiéry filmov ocenených na prestížnych zahraničných festivaloch, nové domáce snímky s medzinárodnou účasťou, pocty osobnostiam svetovej kinematografie, osobné stretnutia s hviezdami európskeho filmu, medzinárodná súťaž, unikátne premietania so živou hudbou, detské snímky i bohatý sprievodný program. To všetko ponúkne jubilejný 25. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. V hlavnom meste sa uskutoční od 15. do 21. marca 2018 a na divákov čaká 7 dní filmového maratónu so 130 filmami v 8 programových sekciách a premietaniami v 4 bratislavských kinách. MFFK Febiofest ako najväčšia putovná prehliadka na Slovensku následne zavíta od 16. do 29. marca 2018 až do 10 miest – do Banskej Bystrice, Kežmarku, Košíc, Levíc, Martina, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína a Trnavy.

MFFK Febiofest 2018 slávnostne otvorí 15. marca 2018 premiéra česko-slovenskej snímky Hmyz, nového a súčasne posledného filmu legendárneho umelca, ktorý svojou celoživotnou tvorbou ovplyvnil Tima Burtona či Davida Lyncha, jedného z najstarších stále tvoriacich filmárov sveta, 83-ročného režiséra Jana Švankmajera. MFFK Febiofest je prvou prehliadkou po svetovej premiére na prestížnom festivale v Rotterdame, kam Jan Švankmajer osobne zavíta uviesť svoju novinku.


Čierna komédia v hlavných úlohách s Kamilou Magálovou, Janom Budařom a Jiří Lábusom sleduje divadelných ochotníkov z malého mesta, ktorí skúšajú hru bratov Čapkovcov Zo života hmyzu. Režisér – Cvrček zrazu ubije pána Václava, milenca svojej ženy. Pán Kopřiva, hrajúci Parazita zas zožerie slečnu Jitku – Larvičku. A pánovi Borovičkovi sa podarí prevtelenie do chrobáka a nadobro opustí svoju ľudskú podobu. Životy obecných divadelníkov sa začínajú prelínať s osudmi ich divadelných postáv. Hmyz sa správa ako ľudia a ľudia ako hmyz. Jan Švankmajer, ktorý je pojmom nielen v krajinách bývalého Československa – napokon k vzniku filmu prispelo 300-tisíc dolármi prostredníctvom crowdfundingovej kampane takmer 3000 jeho fanúšikov z celého sveta – hovorí, že film je aj metaforou dnešnej civilizácie, ktorá sa čím ďalej tým viac podobá na mravenisko.

Počas otváracieho ceremoniálu 15. marca 2018 sa uskutoční aj udeľovanie Výročných cien Asociácie slovenských filmových klubov, hlavného organizátora festivalu.

Slovenská filmová krajina o Rómoch z Luníka IX. aj o kontroverznom Válkovi

Aj ďalšie výborné príklady, ako sa slovenský film podieľa na tom najlepšom zo súčasnej európskej kinematografie, ukáže na plátne 25. ročník MFFK Febiofest v sekcii Slovenská filmová krajina. V premiérach ponúkne najnovšie diela z domácej hranej a dokumentárnej tvorby, z ktorých tri koprodukčné tituly sa zablysli svetovou premiérou na slávnych festivaloch v Rotterdame a Locarne.

Po medzinárodnej premiére na festivale v Rotterdame prichádza na MFFK Febiofest v domácej premiére belgicko-slovenský film  / La fleurière. Režisér Ruben Desiere vo svojom debute spája dokument a fikciu a pozoruje troch slovenských Rómov z Luníka IX. – Rasťa, Tomáša a Mižuho, ktorí odišli „do lepšieho“ – na „Západ“. Tam sa pokúšajú prežiť v anonymite okrajových štvrtí, ako súčasť sveta imigrantov, ktorí nebudujú nové predmestia Bruselu, ale vytvárajú vlastné, na mapách neviditeľné, mesto v meste. Ich skutočné sny a osudy aj ich každodenné hľadanie cesty k lepšiemu životu dostávajú rámec bláznivého príbehu o nápade prekopať sa k trezoru belgickej národnej banky cez tunel, ktorý sa začína v zadnej miestnosti miestneho kvetinárstva. Film, ktorý v novom svetle odkrýva svet prisťahovalcov a bez moralizovania a pátosu reflektuje témy, ktoré sa dnes dotýkajú každého Európana, príde do Bratislavy osobne uviesť jeho režisér.

Po pozitívnom prijatí na svetovej premiére na slávnom festivale v Locarne sa divákom na MFFK Febiofest v premiére predstaví nemecko-slovenský film Sloboda / Freedom. Režisér Jan Speckenbach, ktorý do Bratislavy osobne zavíta, v nej odkrýva aj tabuizovanú tému odchodu matky od muža a detí. Štyridsaťročná Nora to urobí a bez jediného slova. Vedie ju totiž neodolateľná sila – chce byť slobodná. Vo Viedni blúdi po múzeu, kde má sex s mladým mužom, a stopom sa naslepo odvezie do Bratislavy. Ešte prednedávnom bola bohatá a viedla pohodlný meštiacky život. Teraz si zmenila identitu, pracuje ako slúžka a spriatelí sa s mladou slovenskou striptérkou Etelou a jej mužom, kuchárom Tamásom v podaní slovenských hercov Andrey Szabovej a Ondreja Kovaľa.

V Slovenskej filmovej krajine nebudú chýbať ani nové domáce dokumentárne filmy. Až tri budú portrétmi osobností, ktoré zmenili tvár politického či kultúrneho života na Slovensku.

Medzi najočakávanejšie dokumenty roka bezpochyby patrí snímka o jednej z najrozporuplnejších postáv slovenského kultúrneho a spoločenského prostredia, ktorá je spojená s mnohými legendami a kontroverziami. Film Válek z dielne režiséra Patrika Lančariča sa snaží pátrať práve po koreňoch týchto sporov. Základným východiskom filmu je Válkov vnútorný rozpor – rozpor medzi Válkom básnikom a Válkom politikom. Vo filme vystupuje vyše dvadsiatka významných osobností slovenskej umeleckej scény, medzi nimi aj spisovatelia Ján Štrasser, Milan Šimečka, herci Milan Lasica, Milan Kňažko, výtvarníci Rudolf Sikora či Miroslav Cipár.

Jeden z režisérov, ktorého filmy dnes už možno zaradiť do zlatého fondu česko-slovenskej kinematografie, Dušan Trančík osobne uvedie svoj nový dokument Svetlé miesto, film o osobnostiach politického, kultúrneho a spoločenského života na moravsko-slovenskom pomedzí, kde sa začiatkom 20. storočia odohralo historické zblíženie Čechov a Slovákov.

Režisér Juraj Nvota spolu s Marianom Urbanom zas predstavia nový film Inde o živote a tuláka, väzňa, šermiara, fotografa, maliara, pútnika, akčného tvorcu, performera, hľadača radosti a slobody Alexa Mlynárčika v pohyblivých obrázkoch, fotografiách, živohrách a kontroverznostiach doby, v ktorej žil a žije.

Po minuloročnej premiére pilotného film televízneho cyklu Budujeme Slovensko: Cukrovar v Šuranoch, sa teraz na MFFK Febiofest premietne ďalší diel s názvom Zimný prístav. Režisérka Bibiana Beňová sa vracia k dunajským príbehom plným poetickej nostalgie, ktoré sa striedajú s príbehmi o zadrôtovanej socialistickej hranici, ktorej „ochrana“ stála nad ľudským životom. Film sa snaží skúmať aj premenlivosť významov najrôznejších hraníc: geografických, mentálnych, etických, estetických; limitov spoločenských aj osobných.

Febiofest tento rok vzdá v sekcii Slovenská filmová krajina Poctu Ferovi Liptákovi. Slovenská umelecká scéna pozná len málo výtvarníkov tak širokého záberu. Maliar, sochár, knižný ilustrátor, divadelný scénograf, filmový architekt, organizátor výstav, kurátor Fero Lipták pomohol realizovať všetky snímky Martina Šulíka: Nehu, Všetko čo mám rád, Záhradu, Orbis pictus, Slnečný štát, Cigána aj najnovšieho Tlmočníka. MFFK Febiofest za jeho aj režisérovej osobnej účasti uvedie snímku Cigán, ktorá získala Zvláštnu cenu poroty na festivale v Karlových Varoch aj šesť národných filmových cien Slnko v sieti.

Hviezdy európskeho filmu prídu osláviť jubileum Febiofestu

Spolu rekordných takmer 30 režisérov celovečerných filmov príde na tohtoročný MFFK Febiofest uviesť osobne svoje diela divákom a diskutovať s nimi. MFFK Febiofest si v profilovej sekcii Osobnosti klubového filmu uctí a osobne privíta šesť veľkých režisérskych mien.

Vlani slávnostne otváral prestížny festival v Cannes, onedlho slávnostne uzavrie bratislavský Febiofest. Stálica svetového filmu, francúzsky režisér Arnaud Desplechin, ktorého možno označiť za „miláčika“ festivalu v Cannes, keďže najslávnejší festival uviedol v svetovej premiére až päť jeho snímok a dokonca mu dva razy zveril porotcovské kreslo v hlavnej súťaži, zavíta na Slovensko vôbec po prvý raz. MFFK Febiofest poctí oceňovaný filmár svojou návštevou na záverečnom ceremoniáli 21. marca 2018 a osobne uvedie režisérsku verziu svojho nového filmu Ismaelove prízraky.

V hlavných úlohách sa na plátne predstavia francúzske herecké hviezdy – vedľa Mathieua Amalrica, ktorý sa predstavil aj v bondovke Quantum of Solace, účinkujú držiteľka Oscara Marion Cotillard a Charlotte Gainsbourg, obľúbenkyňa režiséra Larsa Von Triera.

„Arnaud Desplechin je doslova mág filmových emócií. Jeho príbehy, ktoré rozpráva výrazným, ale poetickým a jedinečným režijným štýlom, sú k divákom veľmi, takmer až fyzicky blízko. Desplechin však nie je extravagantný umelec, ale pokorný pozorovateľ života a aj vďaka tomu má dnes také výsostné postavenie vo svete klubového filmu,“ povedal umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

Turbulentný a celkom nepredvídateľný príbeh filmu Ismaelove prízraky / Les fantômes d’Ismaël, v ktorom sa prelína triler, ľúbostná i špionážna dráma, rozpráva príbeh filmového režiséra, ktorému pred 20 rokmi záhadne bez stopy zmizla manželka Carlotta. Ismaela odvtedy prenasledujú nočné mory, ktoré zaháňa alkoholom a liekmi. Po dvoch desaťročiach samoty stretáva astrofyzičku Sylviu, s ktorou nadviaže harmonický vzťah. Ale zatiaľ, čo spolu trávia pokojné dni v dome na pláži, osud si prichystá zlomyseľnú zápletku. Náhle sa totiž objaví žena, ktorá tvrdí, že je Ismaelovou zmiznutou ženou.

Catherine Deneuve, Benicio del Toro, Emmanuelle Devos, Hippolyte Girardot, Emmanuelle Devos či Chiara Mastroianni, to sú len niektoré z hereckých hviezd, s ktorými Arnaud Desplechin nakrúcal. Špecialista na komorné psychologické drámy debutoval stredometrážnym filmom Život mŕtvych v Cannes v roku 1990. O dva roky neskôr si zopakoval účasť v Cannes svojím celovečerným debutom Stráž. V roku 1996 vzbudil veľký záujem už filmom z prostredia univerzitných intelektuálov, ktorí sa snažia nájsť miesto v živote – Učená rozprava alebo Môj pohlavný život. Nasledovala snímka Esther Kahn (2000) o židovskej herečke žijúcej v Londýne koncom 19. storočia, ktorá sa stala francúzskym filmom roku 2000 a bola nominovaná na Zlatú palmu v Cannes. Ďalším oceňovaným bol film Králi a kráľovná (2004), za ktorý získal Desplechinov obľúbený predstaviteľ Mathieu Amalric francúzsku národnú filmovú cenu Cézar. Amalric a celá plejáda vynikajúcich francúzskych hercov – Catherine Deneuve, Jean-Paul Roussillon, Anne Consigny, Chiara Mastroianni – sa stretla vo filme Vianočný príbeh (2008), ktorý si tiež vyslúžil nomináciu na Zlatú palmu v Cannes a je jedným z jeho najznámejších filmov. V roku 2014 nakrútil psychologickú snímku Jimmy P. s Beniciom del Torom v jednej z hlavných úloh. Jeho ostatný film Tri spomienky z roku 2015 taktiež nechýbal v oficiálnom výbere v Cannes.

Držiteľ ocenení z prestížnych festivalov ako Cannes, Berlinale, Locarno, slávny nezávislý francúzsky režisér Leos Carax zavíta na Slovensko tiež po prvýkrát. MFFK Febiofest na jeho počesť uvedie päť snímok. Na jeho pôde osobne uvedie aj svoj posledný film Holy Motors, ktorý sa stal festivalovým hitom po celom svete. A v rámci svojej návštevy uvedie 19. marca 2018 na VŠMU aj špeciálny masterclass, prístupný zdarma verejnosti, kde bude hovoriť nielen o svojej tvorbe. 

Leos Carax sa preslávil v 80. a 90. rokoch ako jeden z predstaviteľov cinéma du look. Už jeho film z mladých čias Zlá krv (1986) potvrdil, že nejde len o zručného filmára, ale o výnimočný zjav na poli kinematografie. Jeho Milenci z Pont-Neuf (1991), ľúbostný príbeh dvoch „nepravdepodobných“ jedincov v bravúrnom hereckom podaní Denisa Lavanta a Juliette Binoche, sú bez preháňania ódou na filmové umenie. Trinásť dlhých rokov delí Polu X (1999) a zatiaľ poslednú celovečernú snímku Holy Motors (2012) s Evou Mendes aj Kylie Minogue v hlavných úlohách, ktorá je precízne poňatou správou o stave súčasného sveta. Tieto snímky tvoria neoddeliteľnú súčasť klubovej filmotéky a majú na konte viacero ocenení z medzinárodných festivalov. Všetky si ich budú môcť diváci MFFK Febiofest užiť na filmovom plátne a následne diskutovať s ich tvorcom.

Ďalšími hviezdami klubového filmu, ktorí zavítajú na MFFK Febiofest sú Gustave Kervern a Benoît Delépine. Režisérske duo je pozoruhodná vec, nie je ich v dejinách filmu veľa a často sú to súrodenci. Kervern a Delépine sú však špeciálny prípad a na konte majú už sedem spoločných filmov, ktoré pravidelne uvádzajú v programe prestížne festivaly. Keď sa verejnosti predstavili prvý raz svojím debutom Aaltra (2004), prihlásili sa k hrdinom na okraji spoločnosti, ktorí sa búria proti konzumujúcej väčšine, a to nie v politickom zmysle, ale priamo v princípe svojej existencie. Film Louise-Michel (2008) už ASFK uviedla do distribúcie, rovnako ako ich ďalší titul Na Mamuta! (2010) so Gérardom Depardieu v hlavnej úlohe. Na Febiofeste sme ich sledovali uvedením filmu Blízko smrti so spisovateľom Michelom Houellebecqom v titulnej postave. Tento raz osobne uvedú ich zatiaľ posledný film Saint-Amour (2016) so Gérardom Depardieu, Chiarou Mastroianni aj Anou Girardot, ktorému nechýba čierny humor, situačná komika ani ďalšie štýlotvorné prvky ich pozoruhodnej režijnej práce.

Zo susedného Maďarska zavítajú na pôdu MFFK Febiofestu dve z najvýraznejších postáv súčasnej maďarskej novej vlny. Kornél Mundruczó patrí medzi najvýznamnejšie osobnosti súčasného maďarského filmu a divadla. Už od začiatkov svojej pozoruhodnej kariéry na seba strhával pozornosť celého filmového sveta. Jeho debut Šťastné dni (2002) zvíťazil vo svojej kategórii na festivale v Locarne a odvtedy každý jeho nový film uvádza v svetovej premiére festival v Cannes. Mundruczó má veľký cit pre duchovný rozmer svojich postáv, ktoré tápu vo svete plnom nepriateľstva. Také boli témy jeho ďalších filmov Delta (2008) a Projekt Frankenstein (2010). Jeho fascinujúci film Biely boh (2014), ktorý si z Cannes odniesol prestížne ocenenie, diváka strhne nielen spôsobom, akým sa v ňom pracuje so psími „hercami“, ale aj metaforickým presahom, ktorým odkazuje na dnešnú komplikovanú spoločnosť. Okrem neho Mundruczó osobne uvedie aj svoj najnovší film Mesiac Jupitera (2017), úchvatný opus, v ktorom sa vracia k utečeneckej kríze a ponúka jedinečnú filmovú formu, ktorá dnes vo svete autorského a artového filmu nemá konkurenciu.

MFFK Febiofest bude hostiť aj režiséra Szabolcsa Hajdua, ktorý tiež patrí k najvýraznejším maďarským tvorcom súčasnosti. Prelom v jeho kariére nastal filmom Biele dlane (2006), ktorý mal premiéru na festivale v Cannes a získal Zvláštnu cenu poroty na festivale v Karlových Varoch. V roku 2009 sa jeho film Bibliothéque Pascal stal najlepším maďarským filmom roka. Snímka s fantazijno-hororovým nádychom a výstredným vizuálnym štýlom rozdelila kritikov a divákov na dva tábory. Film Mirage (2014) videlo ako prvé publikum festivalu v Toronte a v roku 2015 slávnostne otvoril MFFK Febiofest. Film o africkom futbalistovi putujúcom maďarskou pustou vznikol v maďarsko-slovenskej koprodukcii a popri jeho natáčaní vznikol zaujímavý dokument Kanzoli (2017), ktorý teraz Hajdu osobne uvedie na Febiofeste.

Klubový film dnes aj s novinkou Wima Wendersa a držiteľom Zlatého glóbusu

Víťazné filmy z prestížnych festivalov v Cannes, Benátkach či Locarne aj ďalšie z oficiálneho výberu áčkových festivalov v Rotterdame, Toronte či Karlových Varov, aj nové tituly od tvorcov, ktorí nie sú na scéne klubového filmu žiadni nováčikovia, prinesie jedna z najočakávanejších sekcií Klubový film dnes. Diváci sa môžu tešiť na novinky od režisérov ako Wim Wenders či Claire Denis.

MFFK Febiofest uvedie v slovenskej predpremiére držiteľa Zlatého glóbusu, medzinárodne oceňovaný film Odnikiaľ / Aus dem Nichts Fatiha Akina, ktorý je dôkazom režisérovho dlhodobého záujmu o problémy života prisťahovalcov, ale aj o reakcie človeka v hraničných situáciách. Zúfalú ženu, ktorá vo svete plnom nenávisti potlačí všetky zábrany, aby dosiahla spravodlivosť, famózne stvárnila Diane Kruger, ktorá si z vlaňajšieho Cannes odniesla cenu za najlepší ženský herecký výkon. V programe Febiofestu svieti aj nový film kultového Wima Wendersa Až na dno / Submergence. V snímke majstra nezávislého filmu, ktorá mala svetovú premiéru na festivale v Toronte, tentoraz v hlavných úlohách figurujú hollywoodske hviezdy James McAvoy a Alicia Vikander. Ich odhodlanie znovu sa stretnúť sa stáva rovnakou existenciálnou cestou ako ich milostný príbeh. Láska hrá hlavnú úlohu aj v novom filme uznávanej francúzskej režisérky Claire Denis Vnútorné slnko / Un beau soleil intérieur ocenenom v sekcii Directors’ Fortnight na festivale v Cannes. Kombinácia melodrámy a romantickej komédie, šikovne prevracajúca naruby všetky klišé, v podaní očarujúcej Juliette Binoche, ktorá za svoj výkon získala nomináciu na Európske filmové ceny. Počas MFFK Febiofest budú môcť diváci nahliadnuť aj do životov osobností popkultúry. Kto bola v skutočnosti ikona 60. rokov, superstar Andyho Warhola, múza Lou Reeda, modelka, herečka, hudobníčka a speváčka Crista Päffgen preslávená ako Nico? A ako vyzerali jej posledné roky života, sprevádzané závislosťami a démonmi, ukazuje snímka ocenená na festivale v Benátkach, Nico, 1988 režisérky Susanny Nicchiarelli. A kým iným, než legendárnym režisérom, je David Lynch? Aký je maliar, sochár a muzikant? Ikona postmodernej kinematografie v dokumente David Lynch: Život v umení / David Lynch: The Art Life tento raz neotvára dvere do bizarných fiktívnych svetov, ale naopak, diváka púšťa do svojho súkromného sveta.

Bez limitov aj s oscarovými nominantmi

Vyše dvadsiatku filmov s rôznorodými príbehmi a spracovaniami z celého sveta prinesie nová sekcia Bez limitov. Filmy, ktoré sú v tomto výbere, síce nepochádzajú z dielní známych režisérskych mien, ale o to dôležitejšia je ich inovatívnosť, ich témy, aktuálnosť a kvalita. Nechýbajú medzi nimi aj víťazné snímky z renomovaných festivalov v Berlíne, Locarne či Jihlave ako aj nominanti na Oscara.

Režisér Sean Baker prichádza s neobyčajne silnou snímkou, ktorú si obľúbili kritici aj diváci hneď po jej svetovej premiére na prestížnom festivale Cannes. Dej filmu The Florida Project sa odohráva neďaleko Disneylandu a je jedným z najpoetickejších zobrazení detstva v histórii filmu. V jednej z hlavných úloh sa prestaví aj Willem Dafoe, ktorý si za postavu vyslúžil nomináciu na Oscara. Tú mal na konte aj vôbec prvý sýrsky film uchádzajúci sa o Zlatú sošku v histórii Oscarov, dokument Poslední v Aleppe / Last Men in Aleppo, ktorý získal aj Cenu poroty na festivale v Sundance. Zaznamenáva každodenný život členov tímu Biele helmy, ktorí sa v nekonečnej vojne snažia zachraňovať ľudí z trosiek. Z krajiny, ktorá sa už siedmy rok zmieta vo vojnovom konflikte, sa na plátne MFFK Febiofestu predstaví aj hraný belgicko-francúzsky film Insyriated. Diváci by si v sekcii Bez limitov nemali dať ujsť ani celovečernú animovanú drámu Tehran Taboo, v ktorej tvorcovia v niekoľkých príbehoch skúmajú sexuálny dvojaký meter, skrývajúci sa za pokrytectvom života v súčasnom Iráne. Zo susedného Poľska uvedie MFFK Febiofest dva momentálne najoceňovanejšie filmy. Piotr Stasik vytvoril výnimočnú cestopisnú koláž o hľadaní poľskej identity v neistom svete. Opera o Poľsku / Opera o Polsce sa na vlaňajšom festivale v Jihlave stala najlepším dokumentárnym filmom strednej a východnej Európy. Tichá noc, film, ktorý získal vlani na Festivale poľských hraných filmov v Gdyni Veľkú cenu Zlaté levy za najlepší film a sedem ďalších cien vrátane Krištáľovej hviezdy za najlepší debut pre režiséra Piotra Domalewského a Ceny za najlepší mužský herecký výkon pre Dawida Ogrodnika, zas sleduje príbeh Adama, mladého ekonomického migranta. Hraný debut bulharského dokumentaristu Ilijana Meteva 3/4, ocenený vlani Zlatým leopardom na festivale v Locarne, prinesie príbeh profesora astrofyziky, ktorý drží svoje city voči deťom na uzde, hoci to nezodpovedá potrebe stability rodiny. S cenou za najlepšiu réžiu z Locarna prichádza na Febiofest portugalsko-francúzsko-brazílska snímka Ornitológ / O Ornitólogo João Pedro Rodriguesa, jedného z najvýraznejších queer tvorcov súčasnosti.

České filmy aj o tom, akého prezidenta by si zaslúžili u susedov

Aj rôzne polohy rozdelenej spoločnosti, ako ju ukázali nedávne prezidentské voľby v Česku, ukazujú české filmové novinky, ktoré sú už tradične súčasťou MFFK Febiofest.

Akého prezidenta by si zaslúžilo Česko, ukáže na festivalovom plátne MFFK Febiofest snímka Prezident Blaník. Slávny fiktívny lobista Tonda Blaník z internetového seriálového hitu alias herec Marek Daniel reálne vstupuje do prezidentskej kampane a na mítingoch sľubuje maslo do každej rodiny či korupciu dostupnú pre všetkých. Blaník je však vážnejší, než kedykoľvek predtým a režisér Marek Najbrt si už nerobí srandu úplne zo všetkého, ale ukazuje, kde sa už sranda v českej spoločnosti končí. Ako dnes vyzerá odvrátená tvár hry na český kapitalizmus, ukáže dokumentárny film Český žurnál: Hranice práce. Režisérka Apolena Rychlíková sleduje novinárku Sašu Uhlovú, ktorá sa v rámci svojho experimentu postupne zamestnala na viacerých najhoršie platených pracovných miestach, kde ľudia robia za minimálnu mzdu. Snímka vyhrala hlavnú aj divácku cenu na minuloročnom dokumentárnom festivale v Jihlave. Na okraj spoločnosti, ale aj na samý okraj Českej republiky, vycestovali sa svojimi hrdinami filmári Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Vydali sa za mladými ľuďmi do Varnsdorfu, na jedno z najodľahlejších miest Česka na česko-nemeckom pohraničí. Nic jako dřív, ktorý je analýzou dnešnej českej spoločnosti a jej budúcnosti, je poetickým hraným filmom stojacim na nehercoch – štyroch tínedžeroch, ktorí neisto vstupujú do sveta dospelých. O to, ako vykročiť z beznádejného života na okraji, sa pokúsi aj hrdina filmu Skokan. Nový road movie oceňovaného českého režiséra Petra Václava, v hlavnej úlohe s bývalým “feťákom” a trestancom Juliusom Oračkom, ktorý sa len krátko pred nakrúcaním dostal von z „basy“, ukazuje Česko ako väzenie, z ktorého sa dá ujsť, ale nikdy sa z jeho začarovaného kruhu nedá úplne vystúpiť. Obraz postkomunistickej mentality aj dravosti súčasného sveta ukazuje film Russian Job investigatívneho reportéra Petra Horkého. Rovnako ako dokumentárna snímka Nic jako dřív, aj Russian Job mal premiéru na prestížnom dokumentárnom festivale IDFA v Amsterdame.

Osobnosti vyberali v Klubovom jukeboxe pre divákov

Snímky do populárnej festivalovej sekcie Klubový jukebox tradične vyberali hlasovaním v ankete samotní diváci, pri príležitosti jubilea Febiofestu však organizátori oslovili osobnosti slovenskej umeleckej scény, aby si zaspomínali na roky strávené v kine s klubovými snímkami a vybrali filmy svojho srdca a osobne ich uviedli divákom. A tak si návštevníci pri príležitosti 25. narodenín Febiofestu v sekcii Klubový jukebox budú môcť užiť kultové snímky, ktoré za 25 rokov existencie priniesla do kín Asociácia slovenských filmových klubov. Mladí herci Dominika Morávková a Noel Czuczor počas Febiofestu osobne uvedú legendárny film Dušana Hanáka Ružové sny s nezabudnuteľnými hereckými výkonmi Ivy Bittovej a Juraja Nvotu. Spisovateľ Michal Hvorecký si vybral Brazil o svete v blízkej budúcnosti, ale čoraz podobnejší tomu nášmu svetu, od režiséra Terryho Gilliama, dramatik a dramaturg Daniel Majling vrcholnú psychologickú drámu dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga s Madsom Mikkelsenom v hlavnej úlohe, snímku Hon, choreografka a režisérka Petra Fornayová si zvolila film Tanečnica o žene, ktorá revolučne zmenila tvár tanca a päticu snímok v Klubovom Jukeboxe uzatvára výber výtvarníka Pala Macha, autora sklenených filmových kotúčov, ktoré každoročne získavajú laureáti na udeľovaní Výročných cien Asociácie slovenských filmových klubov počas Febiofestu, film Jima Jarmuscha Paterson.

O cenu Febiofestu sa uchádzajú aj filmy o utečeneckej kríze

V súťažnej sekcii s názvom V strede Európy sa už po piatykrát v existencii festivalu stretne 20 krátkych filmov zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska. V súťažnom výbere nechýba ani nový film slovenského mladého talentu, režiséra Michala Blaška, ktorý svoj predošlý krátky film Atlantída, 2003 uviedol v svetovej premiére na prestížnom festivale v Cannes a odvtedy žne úspechy na zahraničných prehliadkach a je dokonca nominovaný na Českého leva. V produkcii FAMU teraz vytvoril spolu s Adamom Machom snímku Kamion, inšpirovanú tragickými udalosťami z leta 2015, keď bola pri rakúsko-slovenských hraniciach nájdená odstavená dodávka s vyše 70 mŕtvymi utečencami.

„Zdá sa, akoby sa mladí filmári začali vracať k podstatným témam solidarity, slobody, filantropie a je jedno či medzigeneračnej, multikultúrnej alebo akejkoľvek inej. A to aj napriek tomu, že „dospelý“ svet to dnes vníma ako slabosť. Ak možno v rámci tohtoročných prihlásených filmov hovoriť o jednej prevažujúcej téme, tak je to potom téma kritiky ľahostajnosti, ktorá sa ako červená niť tiahla snímkami mladých filmárov naprieč krajinami Vyšehradskej štvorky. Aj v našom finálnom výbere buble táto téma pod povrchom, a vo filmoch, ktoré sa sústreďujú na utečeneckú krízu alebo medziľudské vzťahy, úplne organicky vypláva na povrch,“ hovorí umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

S témou utečeneckej krízy a vzťahu väčšiny a menšiny sú úzko späté aj ďalšie krátke snímky z Maďarska, Rakúska i Česka. Maďarský film Zlyhanie pľúc Ambrusa Fatéra zobrazuje osamelého lekára pred šesťdesiatkou, ktorého naplánovaný život sa prevráti naruby, keď sa objaví starý sýrsky utečenec. Rakúsko-nemecký experimentálny film Making Off (Germania Dreamland) Istvana Gyöngyösiho zas pozoruje troch migrantov v ošiali zábavného parku, v „krajine snov“. Z mladej českej tvorby uvidia diváci na MFFK Febiofest aj dve snímky zaoberajúce sa otázkou menšín, ktoré získali nomináciu na Cenu Magnesia za najlepší študentský film, udeľovanej v rámci ocenení Český lev. Hraný film Bo Hai režiséra Dužana Duonga, ktorý sa narodil v Hanoji, ale od štyroch rokov žije v Česku, rozpráva o vzťahu staršej generácie Vietnamcov, ktorí sa prisťahovali do Česka a začali tu podnikať s ich deťmi, ktorých domovom sa už stalo Česko. Dužan Duong nebude v súťaži MFFK Febiofest nováčikom, v roku 2015 tu už získal Zvláštne uznanie poroty za krátky dokument Mat goc. Ďalšou snímkou od susedov, ktorá má šancu zabodovať na Českých levoch, je Přátelské setkání nad sportem režiséra Adama Kolomana Rybanského, ktorý tiež sleduje stret väčšiny a menšiny. A to konkrétne na amatérskom dedinskom nohejbalovom turnaji, ktorý „naruší“ príchod rómskeho športového tímu. Tento rok sa do súťaže MFFK Febiofest prihlásilo rekordných 154 filmov, z toho 26 slovenských. Domácu kinematografiu bude vo festivalovej súťaži reprezentovať 5 krátkych snímok. Mladá režisérka Martina Buchelová, ktorej predošlý film Magic Moments bol vybratý do súťaže krátkych filmov na jednom z najväčších svetových filmových prehliadok v Toronte, bude na Febiofeste súťažiť s novinkou Idiot, inšpirovanou Dostojevského dielom. V hlavných úlohách sa predstavia Rebeka Poláková, Daniel Fischer aj Maroš Kramár. Krátky film o pomáhaní Alexandry Gojdičovej je zas esejou o osamelej žene v stredných rokoch, ktorá sa rozhodne stať osobnou asistentkou hendikepovaných. Hraná satirická snímka I Want to Believe Matúša Ryšana reaguje na konšpirátorské nálady, ktoré sa vznášajú nad dnešným svetom a skúma entuziastu, ktorý zasvätil život záchrane ľudstva. Krátky dokumentárny film 43 rokov bratislavského metra Lucie Kašovej sa snaží nájsť odpoveď, kde sa stala chyba, že z veľkolepého dopravného projektu zostal len opustený 300-metrový tunel. Z domáceho animovaného filmu sa predstaví Fifi Fatale Márie Kraľovič o dychberúcej tanečnici, okolo ktorej sa večer čo večer v zapadnutom lokále všetci točia.

 

↔ POROTA ↔

 Csaba Bollók

Spočiatku nakrúcal Super 8 a 16 mm filmy ako nezávislý filmár a neskôr v legendárnom Štúdiu Bélu Balázsa. Jeho školský film Tiché roky (1994) sa dostal do kinodistibúcie a jeho celovečerný debut Sever, sever (1999) získal cenu maďarských filmových kritikov. Film Iskina cesta (2007) získal hlavnú cestu na Maďarskom filmovom týždni, mal premiéru na Berlinale a vyhral mnoho cien po celom svete vrátane Európskeho objavu roka. V roku 2009 reprezentoval Maďarsko v súťaži o amerického Oscara v kategórii cudzojazyčný film. Onedlho bude mať svetovú premiéru jeho adaptácia Shakespearovej Búrky (opäť natočené v 16 mm formáte). V súčasnosti pracuje na fantazijnom filme Labyrint v jazere, vyučuje na Univerzite Karola Esterháziho v Egeri, je kľúčovým lektorom pražského Midpointu a kreatívnym poradcom v scenáristickom programe Rawi Screenwritersʼ Lab v Jordánsku. Verí tomu, že filmová tvorba vychádza predovšetkým z ľudského ducha.

Brigitta Burger-Utzer

Narodila sa v roku 1960 vo Viedni. Študovala divadlo a fotografiu a na Keplerovej univerzite v Linzi získala titul v odbore kultúrneho manažmentu. V roku 1990 spoluzaložila sixpackfilm (asociáciu pre zapožičiavanie a distribúciu rakúskych artových filmov a videí) a od roku 1992 je jeho riaditeľkou. Stojí za konceptom a/alebo organizáciou viacerých filmových sérií vo Viedni či v medzinárodných dejiskách a od roku 1994 má na starosti sériu „IN PERSON: International film/videoartists bring their work up for discussion“, v ktorej sa rozoberá tvorba filmárov. V roku 2003 prispela k vydaniu knihy o tvorbe Roberta Franka, nazvanej Frank Films – The Film and Video Work of Robert Frank (spolu so Stefanom Grissemannom), a v roku 2004 založila spolu s viedenským Medienwerkstatt DVD vydavateľstvo INDEX. V roku 2017 jej Úrad spolkového kancelára udelil rakúsku cenu za filmové umenie.

Jana Černik

Narodila sa v Bratislave, no vyrastala v Maroku a Nemecku. Vyštudovala aplikovanú kulturológiu so zameraním na film a následne pracovala pre Kinemathek Hamburg, ako aj pre niekoľko filmových festivalov. Pôsobila aj ako prekladateľka a novinárka na voľnej nohe, neskôr sa stala filmovou redaktorkou televízneho magazínu TV Today. V roku 2002 založila a až do roku 2013 aj riadila Czech Film Center, inštitúciu zameranú na propagáciu českej kinematografie. V auguste roku 2013 sa presťahovala do Drážďan a nastúpila na jednu z vedúcich pozícii v AG Kurzfilm – Nemeckej asociácii krátkych filmov, ktorá reprezentuje a presadzuje nemeckú krátkometrážnu kinematografiu. Jej hlavným poslaním je zvýšiť verejné povedomie o nemeckých krátkych filmoch. Neslúži teda len ako kontaktný bod pre politické orgány a filmový priemysel, ale aj ako stredisko služieb pre filmárov, producentov, festivaly a kiná.

Michał Hudzikowski

Zaoberá sa festivalovou distribúciou poľských krátkometrážnych filmov. Vzdelaním je manažérom filmovej a televíznej výroby. Absolvoval Sliezsku univerzitu v Katoviciach, kde po skončení štúdia pracoval niekoľko rokov ako vedúci propagačného oddelenia na Katedre rozhlasu a televízie Krzysztofa Kieślowského, nazývanej aj Katovická filmová škola. V súčasnosti pracuje pre Munkovo štúdio, ktoré produkuje krátkometrážne i dlhometrážne debuty mladých poľských filmárov. Venuje sa aj distribúcii nezávislých a študentských filmov.

↔ VÝROČNÉ CENY ASFK ↔

Pri príležitosti slávnostného otvorenia 25. MFFK FEBIOFEST budú udelené Výročné ceny ASFK v kategóriách: Najlepší filmový klub (za uplynulý rok), Najlepší klubový film (za uplynulý rok), Výročná cena ASFK za prínos svetovej kinematografii a Výročná cena ASFK za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu. Výročnú cenu ASFK vo všetkých kategóriách predstavuje sklenený objekt – filmový kotúč – z dielne slovenského výtvarníka Pala Macha.

↔ VYBRANÉ SPRIEVODNÉ PODUJATIA ↔

OD 8. 3. – KINO LUMIÈRE • Febiofest v premenách času (výstava)

Febiofest vznikol v roku 1993 v Prahe z iniciatívy zakladateľa nezávislej produkčnej spoločnosti Febio, slovenského režiséra Fera Feniča. V prvej dekáde nového milénia sa bratislavská časť prehliadky osamostatnila a jej hlavným organizátorom sa stala Asociácia slovenských filmových klubov. V rámci festivalu si ceny za prínos slovenskej alebo svetovej kinematografii prevzali výrazné tvorivé osobnosti, ako sú Andrzej Wajda, Miklós Jancsó, Krzysztof Zanussi, Otar Iosseliani, Agnieszka Holland, Peter Solan, Dušan Hanák a mnoho ďalších. Výstava pripomína významné okamihy z bohatej histórie festivalu a potrvá do 1. apríla.

15. 3., 17.00 – KINO KLAP • Masterclass: Piotr Stasik

Jeho film 21x New York bol nominovaný na Európsku filmovú cenu. Jeho posledný film Opera o Poľsku vyhral minulý rok hlavnú cenu v kategórii Medzi morami na MFDF Ji.hlava.

16.3., 17.00 – KINO LUMIÈRE, K4 • Krst knihy Cenzúra a dokumentárny film po roku 1989 + Carte blanche Martina Palúcha

Monografia Martina Palúcha Cenzúra a dokumentárny film po roku 1989 sa venuje formám a prejavom cenzúrnych zásahov, ktoré sa na Slovensku po roku 1989 objavili v súvislosti s autorským dokumentárnym filmom, a to najmä vo forme politicky alebo nábožensky motivovaného tlaku na pôvodnú tvorbu a jej autorov zo strany predstaviteľov vládnych strán, ich nominantov, záujmových skupín alebo sociálnych hercov vystupujúcich vo filmoch. Termín carte blanche, prevzatý z francúzštiny, môžeme preložiť ako „voľný výber“ alebo aj ako „divokú kartu“. Dajte sa prekvapiť výberom Martina Palúcha a nezmeškajte jedinečnú príležitosť vidieť film s problematickou možnosťou verejného uvedenia.

17.3., 15.00 – KINO LUMIÈRE, K4 • Prípadová štúdia: Louise-Michel

Film Louise-Michel spája grotesku so surrealistickou absurditou a pridáva pre autorov typickú „politickú nekorektnosť“. Vďaka špeciálnemu uvedeniu filmu za účasti režisérskej dvojice Benoîta Delépina a Gustava Kerverna sa diváci môžu dozvedieť, čo sa skrýva za dlhoročnou spoluprácou tohto známeho režisérskeho dua.

17.3., 17.30 – KINO LUMIÈRE, K4 • Prípadová štúdia: Cigán

Jeden z filmov tvorivej dvojice Šulík – Lipták, ktorý získal Zvláštnu cenu poroty na festivale v Karlových Varoch, rozpráva príbeh Adama, rómskeho chlapca, ktorému zabijú otca. Pri príležitosti ocenenia architekta Fera Liptáka počas 25. MFFK Febiofest sa uskutoční špeciálna projekcia filmu s Liptákovým úvodom, po projekcii bude nasledovať diskusia.

 17.3., 20.30 – KINO LUMIÈRE, K2 • Prednáška Josefa Rauvolfa k filmu Davida Cronenberga Nahý obed

Román Nahý obed amerického prozaika a výtvarníka Williama S. Burroughsa (1914 – 1997) patrí k tým dielam, ktoré nielenže v dobe svojho vydania šokovali – kniha bola v roku 1964 dokonca predmetom súdneho procesu –, ale zároveň výrazne zmenili vnímanie toho, čo všetko môže byť predmetom literatúry a ako by sa (aj) mohlo písať. V roku 1991 previedol na plátno údajne nesfilmovateľný román kanadský režisér David Cronenberg, ktorý sa pri tom nevyhýbal ani razantnejším aspektom Burroughsovho opus magnum.

17.3., 20.30 – KINO LUMIÈRE, K4 • Otrávené svetlo + TMA (projekcia filmu so živým hudobným sprievodom

Projekcia filmu Otrávené světlo prináša atraktívne spojenie zabudnutého klenotu českej kinematografie nemého obdobia so súčasným zvukom elektronickej klubovej scény. Zlovestné momenty príbehu krádeže plánov prevratného vynálezu starostlivo dopĺňa zvuková atmosféra zložená z prevráteného použitia klasických nástrojov v digitálnom rozhraní v podaní Tomáša Martínka, vystupujúci pod umeleckým menom TMA. Všetky nové podnety a nálady v hľadisku ovplyvňujú na mieste podobu vystúpenia, vďaka čomu je každá projekcia jedinečným zážitkom.

18.3., 20.00 – Café Berlinka, SNG • Krvavá pani + Talent Transport (projekcia filmu so živým hudobným sprievodom)

Krvavá pani je kultový celovečerný animovaný film od legendárneho slovenského tvorcu animovaných filmov Viktora Kubala, film o zločine a láske inšpirovaný historickou legendou o krutej Čachtickej panej. Film bude sprevádzaný živou hudbou v podaní trojice hudobníkov vystupujúcich pod menom Talent Transport – Vladislava „Slnka“ Šarišského, Mariána Slávku a Filipa Hittricha. Mix romantiky a hororu v Krvavej panej v spojení s výrazným progresívnym autorským a interpretačným štýlom Talent Transportu sľubuje nezabudnuteľný divácky zážitok.

 18.3., 16.00 – KINO LUMIÈRE, K2 • Spirituálna dimenzia filmu

Projekt Spirituálna dimenzia filmu si kladie za cieľ interpretáciu filmového diela ako zdroja spirituality a jeho spoluúčasť na duchovnom živote diváka. V rámci MFFK Febiofest 2018 sa bude konať pilotná projekcia projektu. Na úvod uvedie každý lektor film, ktorý si vybral, a po jeho projekcii sa bude konať moderovaná diskusia, do ktorej sa môžu zapojiť aj diváci. Prvým lektorom je rímskokatolícky pomocný biskup Mons. prof. ThDr. Jozef Haľko, PhD., ktorý uvedie americký film Tenká červená čiara.

19.3., 17.00 – KINO KLAP • Masterclass: Leos Carax

Leos Carax sa preslávil v 80. a 90. rokoch ako jeden z predstaviteľov cinéma du look. Jeho filmy ako Zlá krv, Milenci z Pont-Neuf či jeho zatiaľ posledná snímka Holy Motors, ktorú natočil po trinásťročnej pauze, tvoria neoddeliteľnú súčasť klubovej filmotéky a majú na konte viacero ocenení z medzinárodných festivalov (Cannes, Berlín a i.).

20.3., 17.00 – KINO LUMIÈRE, K4 • Prípadová štúdia: Biely boh

Fascinujúci film je postavený na silnom, univerzálnom príbehu a na výnimočnej režijnej práci nielen s ľudskými, ale najmä so zvieracími hercami. Po projekcii bude nasledovať diskusia s režisérom Kornélom Mundruczóom. Diváci sa tak budú môcť dozvedieť nielen to, prečo si tvorcovia zvolili takých nekonvenčných hlavných hrdinov, ale aj to, ako prebiehalo samotné nakrúcanie.

20.3., 22.00 – LUNA BAR • Industry party: Dirty Animation

DJ Karma je zdarma a VJ TooMuchDada pripravili multimediálnu animovanú party. Na popovo-filmový set si spolu s návštevníkmi zatancujú aj hrdinovia slovenskej animácie.

21.3., 19.30 – KINO LUMIÈRE, K2 • Prípadová štúdia: Ismaelove prízraky

Posledný film Arnauda Desplechina Ismaelove prízraky mal svetovú premiéru ako otvárací film 70. ročníka festivalu v Cannes. Film má dve verzie – kratšiu, ktorú režisér považuje za viac sentimentálnu, a dlhšiu, o ktorej hovorí, naopak, ako o viac intelektuálnej. Diváci budú mať jedinečnú príležitosť vidieť dlhšiu verziu filmu a po skončení projekcie diskutovať s režisérom.

INDUSTRY DAYS

Podujatie určené predovšetkým producentom, filmovým profesionálom, novinárom a študentom filmových škôl, avšak aj širšej verejnosti, ktorá má záujem o špecifické témy týkajúce sa produkcie filmov. Nosným pilierom podujatia je panel pripravovaných slovenských projektov Works In Progress, ktorý každoročne dopĺňajú panelové diskusie a prednášky na vybrané témy.

20.3., 10.00 – KINO LUMIÈRE, K2 • Industry Days: Works in Progress

Zaujíma vás, aké slovenské filmy sa dostanú do kín v najbližšom čase? V rámci Industry Days Febiofestu sa už po tretí raz predstavia slovenským aj zahraničným filmovým profesionálom, novinárom i širokej verejnosti pripravované slovenské filmy: celovečerné projekty doplnia aj pripravované krátkometrážne snímky, ktoré vznikajú v profesionálnom prostredí, a zároveň študentské projekty. Na úvod druhej časti prezentácií predstaví Massimo Nardulli projekt Less Is More.

20.3., 14.00 – KINO LUMIÈRE, K2 • Industry Days: Menej je niekedy viac – prečo potrebujeme krátke filmy

Aká je v súčasnosti pozícia krátkometrážnej tvorby u nás a v zahraničí? Aká je podpora a profesionálne zázemie pre krátky film na Slovensku a prečo u nás vznikajú krátke filmy prevažne len na filmových školách? Panelová diskusia so zástupcami festivalov krátkych filmov, tvorcami a sales agentmi, doplnená o masterclass s úspešným tvorcom krátkych filmov, vám ukáže, že produkovanie krátkych filmov je rovnako dôležité ako produkovanie celovečerných.

20.3., 16.00 – KINO LUMIÈRE, K2 • Industry Days: Masterclass: Jacqueline Lentzou

Prednáška mladej filmárky Jacqueline Lentzou, absolventky London Film School. Má na konte viacero úspešných krátkych filmov. Jej absolventská snímka Thirteen Blue (2013) bola uvádzaná na mnohých medzinárodných festivaloch, kde získala viacero ocenení (MFF Reykjavík – Zlaté vajce, Film + Video Film Festival Atény – 1. cena, Cinémed Montpellier, Sapporo Short Fest a ďalšie). V roku 2014 natočila film Luz (Kinofest Manchester, Festival International De Signes de Nuit). Bola súčasťou výberu Talents Sarajevo (2014) a Berlinale Talents (2015), s filmom Fox sa zúčastnila aj na Berlinale Short Film Station. V roku 2015 sa realizovaná snímka Fox stretla s festivalovým úspechom (MFF Locarno, MFF Sarajevo). Do Bratislavy zavíta vďaka programu The Pop Up Film Residence.

21.3., 11.00 – KINO LUMIÈRE, K2 • Industry Days: Slovenská filmová krajina – zdroje a rezervy

Panelová diskusia o aktuálnom stave a výzvach slovenského filmového priemyslu z hľadiska financovania, infraštruktúry a služieb a prezentácie. Slovenská filmová produkcia sa v posledných rokoch výrazne posilnila aj vďaka systematickému financovaniu z verejných zdrojov (Audiovizuálny fond, Rozhlas a televízia Slovenska). Postupne sa slovenský filmový priemysel otvára aj zahraničiu prostredníctvom programu podpory zo strany AVF. Aké sú ďalšie možnosti financovania filmovej tvorby a ktoré oblasti priemyslu je nevyhnuté posilniť, aby sa zo Slovenska stala medzinárodne relevantná a konkurencieschopná filmová krajina? Diskusiu organizuje MFFK Febiofest a Asociácia nezávislých producentov a zúčastnia sa na nej zástupcovia inštitúcií, producentského prostredia a profesijných organizácií.

21.3., 14.30 – KINO LUMIÈRE, K2 • Industry Days: Potenciál medzisektorových inovácií s prepojením na filmový priemysel

Stretnutie odborníkov v rámci európskeho projektu CREADIS3, európskej iniciatívy v oblasti kultúrneho a kreatívneho priemyslu, ktorá spája regióny zo šiestich európskych krajín: Stredné Fínsko, Emilia Romagna (Taliansko), Valónsko (Belgicko), Západné Grécko, Baskicko (Španielsko) a Slovensko prostredníctvom Ministerstvo kultúry SR. Projekt je zameraný na prepojenie a nastavenie verejných politík so zameraním na podporu rozvoja kultúrneho a kreatívneho priemyslu a s orientáciou na vytváranie inovatívneho a hospodárskeho rozvoja európskych regiónov. Verejná časť stretnutia európskych odborníkov zo súkromného a z verejného sektora bude organizovaná v rámci Industry Days na MFFK FebioFest prostredníctvom verejnej prednášky Claudie Schnugg, rakúskej nezávislej vedkyne zaoberajúcej sa prepojeniami vedy a umenia, na tému „Potenciál medzisektorových inovácií s prepojením na filmový priemysel“. Za Ministerstvo kultúry SR podujatie spoluorganizuje odbor rozvoja kultúry a kreativity.

Hlavným organizátorom MFFK Febiofest je Asociácia slovenských filmových klubov.

PROGRAM ZVEREJNENÝ TU https://febiofest.sk/program/

25. medzinárodný festival filmových klubov Febiofest 2018

15.– 21.3. BRATISLAVA – Kino Lumière / Kino Mladosť / Kino KLAP VŠMU / Artkino za zrkadlom

TRNAVA – kino Hviezda 16. – 18. 3. / KEŽMAROK – kino Iskra 19. – 22. 3. / MARTIN – kino Strojár 21. – 26. 3. / LEVICE – kino Junior 21. – 24. 3. / TRENČÍN – Artkino Metro 22. – 26. 3. / POPRAD – kino Tatran / 23. – 26. 3. / PREŠOV – FK Pocity 25. – 27. 3. / Košice – Kino Úsmev ׀ Tabačka 25. – 27. 3. / BANSKÁ BYSTRICA – FK v Múzeu SNP 26. – 29.3. / PRIEVIDZA – FK ´93 26. – 29.3. /

Zdroj: TS