Comics Salón 2012: Reportáž!

Ako sa zvykne stretnúť rok s rokom, september je zakaždým predzvesťou stretnutia toho najzvláštnejšieho, čo môže obyčajný človek zhliadnuť na vlastné oči.

Festival Comics Salón, ktorý je organizovaný každoročne s festivalom fantastiky Istrocon si tento rok prizval pod svoje krídla aj tradičný festival Parcon, a tak nám vzniklo trio pod taktovkou deviateho ročníka festivalu comicsu, mangy, anime, hier a japonskej kultúry – Comics Salón 2012, s hojným zastúpením fantasy, sci-f, hororu a literatúry.

7

Už tradičným spôsobom pre návštevníkov pripravil tri dni plné zábavy a odreagovania v tých najrôznejších podobách. Či to bolo premietanie filmových trhákov, animovanej tvorby alebo prezentácií na najrôznejšie témy, až po rôzne súťaže, predajné stánky alebo zábavu v podaní stolných, pohybových, konzolových i PC hier. Priestormi bratislavského Istropolisu sa od piatku do nedele pohybovalo množstvo ľudí, ktorí si našli čo ich baví a potešili svoje srdcia zasvätené fantastike, sci-fi, hororu, popkultúre, animovanej tvorbe, histórii, cosplayu a hernej scéne, alebo sa prišli len tak zabaviť s priateľmi z celého Slovenska, alebo i zahraničia, ktorých nevídajú tak často.

Z toho zaujímavejšieho, čo stojí za spomenutie bolo množstvo vecí pre stálych návštevníkov už naozaj tradičných a odrážalo sa to aj na záujme a hojnej účasti v rôznych súťažiach. Na každom kroku sa človek mohol stretnúť s kostýmami od výmyslu sveta či už z filmu, hier, anime alebo komiksu. Súťažne i nesúťažne. Pohľad na skvelé kostýmy ako Votrelec, Predátor, Thor či kapitán America milo potešil, nehovoriac o dokonalo spracovaných takmer neznámych postáv.

15

Karaoke súťaž predviedla rôznorodú zmes talentov, za akú by sa vôbec nemuseli hanbiť niektoré relácie v slovenským vizuálnych médiách, ba dovolím si tvrdiť, že mnohé z nich by ich svojim špecifickým podaním pochovali pod čiernu zem.

Pohybové a tanečné hry v podaní X-box-ového Kinectu, PIU arkády alebo ITG rozprúdili krv nejednému tanečnému nadšencovi. Laser Game zas preverila vašu mušku snáď dokonalejšie, než výkony slintajúcich hráčov povedľa pri Counter Striku. Rocksmith na Playstation dal možnosť učiť sa hrou na reálnej gitare a mnoho nádejných gitaristov si odnieslo i tričká za svoje výkony. Ani starší pamätníci herných konzol neobišli naprázdno, čo považujem za výborný krok, ktorý aj mladej generácii hráčov predviedol, ako sa skutočne hralo, kým oni ťahali káčerov po pieskovisku.

34

Prednášky už renomovaných stálych hostí rovnako priniesli buď vtipné podoby vážnych tém, alebo skutočne hodnotné informácie z oblastí fantastiky, hier i populárnej kultúry; na rôznych workshopoch ste sa pre zmenu mohli mnohému priučiť. Kartové a stolné hry, Yakuza, krsty kníh, predaj tovaru pre fanúšikov rôznych fenoménov, čajovňa, sushi… pokračovať by sa dalo ešte skutočne dlho.

Tomuto ročníku sa dá samozrejme vytknúť niekoľko vecí, ale v rámci zachovania duality boli vynahradené inými. Treba podotknúť že priestory Istropolisu už majú čo to za sebou, ale viacerými ročníkmi overené technické rozmiestnenie to nakoniec zvládlo. Niekedy sa však dal odsledovať problém s kapacitou jednotlivých sál. Najmä na nedeľné cosplay divadlo sa do menšej kinosály nevošlo množstvo záujemcov. Na tú hodinku dve sa mohla hlavná sála otvoriť aj v nedeľu. Snáď sa organizátori festivalu týmto problémom konečne budú zaoberať na ďalší rok. Druhá postrehnuteľná zmena bolo skrátenie celkovej doby programu. Predchádzajúce ročníky trvali piatok a sobotu o dve hodiny dlhšie, a dali tak priestor viacerým prednáškam a bohatšiemu programu, obsahovo určeným aj pre kategórie „po desiatej večer“. Sklamanie.

51

Potešujúci prvok tohto festivalu však bola exkluzívna prednáška s prezidentom a producentom známeho japonského štúdia Production I.G – pánom Mitshuhisa Ishikawom a následnými blokmi diskusií ohľadom svetovo uznávanej tvorby tohto velikána. Po mnohých rokoch konečne festival prekvapil niečím ojedinelým a týmto krokom sa tak zaradil k podobným veľkým festivalom japonskej kultúry po celom svete. Ak si hodlá udržať tento začatý postoj, je možné že nás môže v budúcnosti s pozvanými hviezdami milo prekvapiť (a to nespomínam tohtoročnú návštevu samotného kórejského rapera PSY, ktorý sa poslednú dobu priam prevalil aj slovenským mainstreamom – na festivale sa s ľuďmi fotil celkom zadarmo :P ).

Celkovo sa dá deviaty ročník festivalu zhrnúť ako vydarený, s chybami, ale lepšie zvládnutou organizáciou, avšak skrátenie programu za takmer každým rokom zvyšujúcu sa cenu skutočne nepoteší. Návštevník a jeho zábava by mali byť prvoradé aspekty v úvahách. Uvidíme čo nám predostrie jubilejný prvý dvojciferný ročník na ďalší september.

Napísal: JackK3000