Konvergencie majú za sebou silný ročník.

Nedeľným koncertom If Grief Could Wait sa 22. septembra v bratislavskom Dóme sv. Martina skončil 14. ročník festivalu komornej hudby Konvergencie. Medzinárodné kvarteto hudobníkov s nórskou speváčkou Susannou Wallumrød bolo podľa denníka SME vďaka silnej atmosfére piesní Henryho Purcella, Leonarda Cohena a Nicka Drakea ideálnym zakončením festivalu violončelistu Jozefa Luptáka, ktorý si kladie za cieľ zbližovanie klasickej hudby a iných žánrov.

Podujatie, ktoré sa začalo (projekt Svjati so švajčiarskym vokálnym súborom Ensemble Corund a premiérami diel Vladimíra Godára a Petra Zagara) i skončilo v Dóme sv. Martina, ponúklo tento rok počas šiestich festivalových dní v týždni od 15. do 22. septembra 11 koncertov, na ktorých sa predstavilo 60 účinkujúcich zo Slovenska i zo zahraničia. Medzi zahraničných hostí festivalu patril tento rok napríklad svetoznámy violista Garth Knox a francúzska violončelistka Agnès Vesterman, ktorí ponúkli originálnu dramaturgiu spájajúcu starú a súčasnú hudbu, no v duchu atmosféry festivalu účinkovali i so slovenskými umelcami.

15_09_SVJATI_foto_Jarmila Uhlíková

Súčasťou Konvergencií bola aj vernisáž výstavy fotografií Róberta Ragana s názvom Cesty, ktorú v Design Factory pripravil kurátor Marián Pauer. V médiách zarezonoval štvrtkový večer nazvaný Duo x 3, na ktorom sa v netradičnom projekte Reflective predstavili akordeonista Boris Lenko a perkusionista Štefan Bugala. „Spojenie zvukového experimentu s Lenkovou podmanivou melodikou dalo hodinovému vystúpeniu správny koncept a rovnováhu,“ napísal recenzent serveru www.jazz.sk, ktorý rovnako ocenil i vystúpenie dvojice popredných slovenských jazzmanov Juraja Bartoša (trúbka) a Ľuboša Šrámka (klavír).

Konvergencie kladú mimoriadny dôraz na výber a prezentáciu diel komornej literatúry, ktoré boli tentokrát skoncentrované najmä na troch koncertoch Bratislavskej noci komornej hudby trvajúcich dokopy takmer štyri hodiny. V kľúčových dielach komornej literatúry excelovali v do posledného miesta vypredanej sále Design Factory slovenskí huslisti Milan Paľa a Marián Svetlík, violončelista Jozef Lupták a klaviristky Nora Skuta a Jordana Palovičová. Medzi vrcholy večera patrila interpretácia Janáčkovej Sonáty pre husle (M. Paľa, N. Skuta), Brittenovej Lachrymae (G. Knox, J. Palovičová), Klavírneho kvarteta op. 6 Eugena Suchoňa s Jordanou Palovičovou a  Klavíneho kvinteta Es dur op. 44 Roberta Schumanna s Norou Skutovou.

22_09_If Grief Could Wait_foto_Martina Šimkovičová

Medzi najočakávanejšie projekty festivalu patrila Pocta Dežovi Ursinymu, ktorú si ako open air koncert vypočulo viac než 400 poslucháčov. S kladným ohlasom sa stretlo vystúpenie Karpatských chrbátov, nové aranžmány Ursinyho diel od Petra Zagara i vystúpenie Jakuba Ursinyho so skupinou Provisorium. „Provisorium sa ukázalo vo vrcholnej forme – nepredvádzalo výhody genetického fondu ani technickú zručnosť zdatných hudobníkov, nehralo na sentiment divákov staršej, strednej ani celkom mladej generácie. Provisorium a s ním aj Dežova hudba na Konvergenciách žili, ozajstným, hlbokým, pulzujúcim tepom,“  napísal po koncerte server hudba.sk. S veľkým záujmom sa už tradične stretol detský koncert Hudobné kakao, ktorý tentokrát na tému Človekofón pripravila speváčka Eva Šušková. Navštívilo ho na našu veľkú radosť 184 malých poslucháčov a ich rodičov.

Festival začal stíšením prostredníctvom duchovnej hudby v projekte Svjati a skončil katarziou smútkom vďaka projektu If Grief Could Wait. Ostatné koncerty priniesli hudbu ako drámu, ale aj ako ušľachtilú zábavu, všetko sa vo vzájomnej rovnováhe dopĺňalo, tak ako sme si to predstavovali. Najviac ma teší, že publikum i umelci odchádzali z Konvergencií plní zážitkov a nových priateľstiev,“ povedal o 14. ročníku Konvergencií, ktorý návštívilo takmer 2000 psolucháčov umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták.

www.konvergencie.sk

Zdroj: Konvergencie