Drama ve zvuku. Houellebecqův Serotonin jako rozhlasový seriál.

V červnu tohoto roku proběhla v Divadle MeetFactory premiéra adaptace knihy Michela Houellebecqa Serotonin. V roli šestačtyřicátníka, který bilancuje nad svým životem, v beznadějně vyprodaných reprízách exceloval Jan Hájek. Vzhledem k nepříznivé pandemické situaci se režisérka Natália Deáková a dramaturg Matěj Samec rozhodli převést Houellebecqův text i do třídílného audio seriálu. První část bude k poslechu 4. prosince.

Michel Houellebecq se sice na jaře v rámci koronavirové krize nechal slyšet, že svět po pandemii nebude lepší, něco se přesto povedlo. Alespoň v Divadle MeetFactory, kde v červnu proběhla úspěšná premiéra adaptace knihy Serotonin. Vypravěčem sedmého Houellebecqova románu, který se hned po svém vydání, podobně jako jeho další knihy, stal senzací, je zoufalý muž bez vize a naděje, s nímž se ale díky chladně analytické schopnosti náhledu na svět i sebe sama umí nejeden čtenář ztotožnit. Pod vedením režisérky Natálie Deákové se hlavní role zhostil Jan Hájek, který si svou hereckou studií Florenta-Clauda vysloužil řadu nadšených reakcí. „Jan Hájek je v roli znuděného čtyřicátníka Florenta-Clauda neuvěřitelně přesvědčivý, když veškerý despekt ke svému okolí projevuje s přiznaným vědomím, že si úplně stejný despekt zaslouží i od těch, jimž se vysmívá. Projevovat cynismus s takovým jemnocitem, že nakonec divák s antihrdinou příběhu soucítí podobně jako on sám se sebou, to tu, myslím na jevištích naposledy dokázal Roman Zach a že už je to let,“ napsal pro Respekt Jan Vitvar.

Nekompromisně pesimistický pohled na otázku (ne)možnosti dosáhnout v životě štěstí zaujal také diváky. Představení byly až do října konstantně vyprodané. Už v té době se tým Divadla MeetFactory přesouval do místního nahrávacího studia, kde začal připravovat třídílný seriál, který inscenaci představí v – oproti divadelní inscenaci rozsáhlejší – audioverzi. „Řešení současné divadelní krize pomocí streamování či vysílání záznamů inscenací jde dle mého názoru proti podstatě divadla,“ říká dramaturg Matěj Samec. „Tyto aktivity devalvují jeho kvality a v konečném důsledku divadlo spíše poškozují. Vzhledem k tomu, že Natália Deáková je také vynikající rozhlasovou režisérkou, rozhodl jsem se iniciovat vznik rozhlasové verze naší červnové inscenace, jež nebude žádným nouzovým řešením, ale plnohodnotným uměleckým dílem. Obecně nám jako týmu tato práce přinesla neobyčejný a dost inspirativní pohled na naši jarní práci a přiměla nás ponořit se do látky díky (nejen) vícedílnému formátu ještě hlouběji.”

Režisérka Natália Deáková má s rozhlasovou tvorbou bohaté zkušenosti. Síla tohoto média podle ní spočívá v tom, že posluchač si sám dotváří představu reality a intenzivněji zapojuje svou fantazii. Pracovat na stejné látce dvakrát za sebou v tak krátké době pro ni nebyl problém. „Na jednu stranu je skvělé, že člověk to má ještě hodně pod kůží. Toto médium má však odlišné požadavky, rozhlasová podoba Serotoninu bude tudíž jiná, řekněme intimnější. Zvukové médium nabízí jít víc dovnitř hlavní postavy a ukázat jeho subjektivní vidění světa. Na divadle je pořád obklopen ostatními postavami, ale tady vše vidíme jen z jeho vlastní perspektivy“ dodává Deáková.

První díl Serotoninu bude k poslechu od pátku 4. 12., další dva díly budou následovat po týdnu. Jednotlivé části bude možné koupit na goout.cz.

Natália Deáková absolvovala v roce 2002 režii na pražské DAMU inscenací ve své době přelomového textu Marka Ravenhilla Polaroidy. Působila jako umělecká šéfka Činoherního studia v Ústí nad Labem, později v téže funkci v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Kromě toho se soustavně věnuje rozhlasové režii a v tomto oboru se řadí k české špičce. Je držitelkou řady ocenění, naposledy byla před pár týdny na mezinárodním festivalu rozhlasové tvorby Grand Prix Nova v Bukurešti oceněna za adaptaci horové povídky Miloše Urbana To strašný kouzlo podzimu.

Natália je režisérkou profilových inscenací Divadla MeetFactory z poslední doby. Vrací se sem pravidelně od roku 2016, kdy režírovala dramatizaci románu německé spisovatelky Sudabeh Mohafez Hoří. Právě při této příležitosti začala využívat rozhlasové principy v rámci divadelního média, což rozvíjela i v dalších zdejších inscenacích, především té poslední, Houellebecqově Serotoninu.

Michel Houellebecq: Serotonin
rozhlasová hra
Divadlo MeetFactory
režie: Natália Deáková
hudba: Jakub Kudláč
zvukový design: Martin Kuhn
dramatizace a dramaturgie: Matěj Samec
překlad: Alan Beguivin
produkce: Magda Juránková
nahrál: Adam Koller
nahráno v studiu MeetFactory
hrají: Jan Hájek, Andrea Elsnerová, Tomáš Drápela, Diana Toniková, Bára Poláková, Leoš Noha a Matěj Samec

V dramatizaci jsou použity úryvky z dalších knih a textů Michela Houellebecqa (Eseje, Rozšíření bitevního pole, Mapa a území) v překladu Alana Beguivina.

Jednotlivé díly lze zakoupit na goout.cz. Termíny zveřejnění jednotlivých dílů: 4. 12, 11. 12., 18. 12.

Zdroj: MeetFactory