Three Medieval Tenors: fascinujúci návrat do stredoveku.

Bratislava Tourist Board a festival Konvergencie pripravili pred Veľkou nocou ďalší koncert z úspešného cyklu Bratislava Goes Classical.

Vystúpi na ňom trojica špičkových britských tenoristov, špecialistov na starú hudbu – John Potter, Rogers Covey-Crump (bývalí členovia legendárneho vokálneho súboru The Hilliard Ensemble, ktorý na Slovensku niekoľkokrát koncertoval na pozvanie festivalu Konvergencie) a Christopher O´Gorman, ktorí do Dómu sv. Martina prinesú zriedkavý a na Slovensku prakticky neuvádzaný repertoár stredovekého viachlasu. Koncert 16. marca o 19. hodine bude fascinujúcim návratom do veku katedrál, umocneným akustikou, mystickou atmosférou gotického dómu a predveľkonočnou atmosférou.

PAPH2725_resized

Program koncertu, nazvaného Conductus, zabudnutá pieseň stredoveku, tvorí procesiová vokálna hudba s meditatívne, no i spoločenskokriticky ladenými textami, ktorá bola rozšírená po celej Európe. Britskí hudobníci, vystupujúci pod názvom Three Medieval Tenors, tento repertoár s úspechom nahrali pre známy britský label Hyperion. Projekt je výsledkom výskumu stredovekej hudby, ktorý bol realizovaný na Univerzite v Southhamptone. Ústrednou postavou nového interrpetačného pohľadu na stredovekú polyfóniu je všestranný tenorista a autor autoritatívnych prác o speve John Potter, ktorý je na Slovensku známy vďaka spolupráci s huslistom a umeleckým vedúcim súboru Solamente naturali Milošom Valentom vo formácii The Dowland Project.

V rámci pobytu na Slovensku uskutoční John Potter workshop a prednášku venované stredovekej hudbe, ktoré sa vďaka spolupráci s Konzervatóriom v Bratislave uskutočnia v pondelok 16. marca v budove školy na Tolstého ulici o 10. hodine.

Vstupenky na koncert sú k dispozícii v sieti Ticketportal.

John Potter – rešpektovaný interpret starej hudby a muzikológ, ktorého knihy o speve vydali renomované vydavateľstvá Cambridge University Press a Yale University Press. Okrem projektu Conductus patrí medzi jeho nedávne aktivity nahrávka piesní Campiona, Stinga, Tonyho Blanksa a Johna Paula Johnsa s lutnistami Arielom Abramovičom a Jacobom Heringmanom. Pôsobil ako British Library Edison Fellow a do roku 2010 vyučoval na Univerzite v Yorku. V rokoch 1984–2001 bol členom súboru Hilliard Ensemble, kde veľkou mierou prispel k úspechu projektu Officium. Mnohé z jeho ideí rozvinul na štyroch albumoch formácie The Dowland Project. Ako producent je podpísaný pod tromi CD nórskeho vokálneho Tria Medieval. Spolu s basistom Richardom Wistrechom založil súbor Red Byrd, s ktorým zrealizoval nahrávky pre Hyperion, prispel tiež do série CD Paradise Regained (ORF & Fra Bernardo) nemeckého ansámblu The Sound & The Fury.

Johnove interpretačné skúsenosti siahajú od premiér diel Pärta, Beria, Stockhausena, Dillona, Bryarsa a Finnissyho po sprievodné vokály pre kapelu Manfreda Manna, Mika Oldfielda a The Who. Naďalej sa venuje súčasnej hudbe rozličných žánrov, naposledy nahrávaniu diel Ambrosa Fielda a Petera Anthonyho Togniho, pravidelne účinkuje s Gavin Bryars Ensemble, s ktorým bol nedávno na turné v Austrálii.

PAPH2657(1)_resized

 

Christopher O’Gorman – študoval na Royal Academy of Music a na Univerzite v Yorku pod vedením J. Pottera. Venuje sa interpretácii stredovekej hudby, pôsobí v známych telesách ako Gabrieli Consort, Binchois Consort, London Quartet, I Fagiolini, Ex Cathedra, Britten Sinfonia Voices a Brabant Ensemble. S Ex Cathedra účinkoval v prvom kompletnom predvedení Stockhausenovej poslednej opery Mittwoch aus Licht, ktorá zaznela v rámci Kultúrnej olympiády v Londýne (2012) a neskôr v rámci Proms 2013. S tým istým súborom spolupracoval s tanečným ansámblom Cas Public na predvedení Duruflého Rekviem. Ako vyhľadávaný interpret účinkoval s Cantabile – London Quartet na turné po Nemecku a USA v programe, ktorý bol oslavou a cappella zoskupení (tzv. harmony groups). S Gabrieli Consort koncertoval v Anglicku, Nemecku, Poľsku a Španielsku, pričom sa predstavil aj ako sólista. Podieľal sa na koncertných predvedeniach a nahrávkach Berliozovej Grand Mess des Morts (Wratislavia Cantans), Mendelssohnovho Elijáša (BBC Proms, Mendelssohnov festival v Lipsku, Wratislava Cantans) a Brittenovho Vojnového rekviem. Ako ansámblový spevák účinkoval v premiérach diel R. Marsha, K. Andrewa, objavuje tiež francúzsku barokovú hudbu so súborom Ebor Singers muzikológa P. Gamesona.

 

Rogers Covey-Crump – hoci bol zakladajúcim členom Gothic Voices a jedným zo šiestich spevákov na prvej britskej nahrávke Stockhausenovej skladby Stimmung, jeho meno je spájané s najmä so súborom The Hilliard Ensemble, ktorý bol známy nielen nahrávkami starej hudby, ale tiež objednávkami a premiérovými nahrávkami tvorby súčasných skladateľov, napríklad Arvo Pärta. V roku 1994 tento súbor nadviazal unikátnu umeleckú spoluprácu s nórskym saxofonistom Janom Garbarekom. Ich spoločný album Officium pre veľký úspech nasledovali CD Mnemosyne (1999) a Officium Novum (2010). V roku 2008 súbor odpremiéroval na festivale v Edinburghu dielo nemeckého režiséra a skladateľa Heinera Goebbelsa I went to the house but did not enter, ktoré bolo následne uvedené v Európe, USA a v Južnej Kórei. Súbor ukončil svoju činnosť v decembri 2014. Umelec je viac ako štyri desaťročia známy aj ako sólista. Vystúpil na BBC Proms a v najvýznamnejších koncertných sieňach Anglicka, Európy a USA. Jeho sólové nahrávky obsahujú svetské piesne Dufaya, Ockeghema, lutnové piesne s Jakobom Lindbergom a Paulom O´Dettom i päť kompaktných diskov s piesňovým repertoárom neskorého 18. storočia so súborom Café Mozart. R. Covey-Crump nahral aj množstvo barokového repertoáru, o. i. Purcellovu tvorbu so súborom King’s Consort alebo Bachove pašie s Andrewom Parrottom, Stephenom Cleoburym a Royom Goodmanom.

DL_pozvanka_3tenors

Zdroj: KONVERGENCIE