Tankodrome X – recenzia!

Priznám sa, že mi trvalo naozaj dlho, kým som dokončil túto recenziu a všetkým tvorcom, ktorí spolupracovali na Tankodrome X, sa chcem týmto ospravedlniť. Samozrejme, že s odstupmi času, ako som ju tvoril a čítal tieto riadky po sebe, tak som niektoré veci, vrátane úvodných slov, viac krát zredigoval, takže verím, že finálna verzia, ktorú práve čítate je správne vyzretá a odležaná.

Najdôležitejšie však je to, že som neodolal pokušeniu si po mnohých rokoch vypočuť Tankodrome 1 a opäť prečítať, čo som to vlastne popísal na margo tejto prvej, absolútne legendárnej a prelomovej slovenskej výberovky. Som veľmi rád, že ma chlapci z Corenforce požiadali, aby som symbolicky po 10 rokoch opäť niečo napísal a ohodnotil Tankodrome X. Musím povedať, že za tých 10 rokov sa toho naozaj veľa zmenilo, všetci sme o niečo múdrejší, skúsenejší, svet sa hýbe o niečo rýchlejšie a aj naša scéna sa zmenila.

Pri čítaní svojej prvej recenzie som sa dosť pobavil (fakt som sa strašne nasmial na niektorých svojich komentoch), aj keď neviem, či by som dnes bol tak tvrdý ku všetkým tým skladbám. Lenže nános prachu na hudobnom nosiči Tankodrome – 9 years all around je trochu neopodstatnený. Niektoré tracky ma po tej dobe priam šokovali a pýtal som sa sám seba, prečo si to občas nepustím. Veď niektoré tie veci nestratili nič na svojej atraktivite ani po tých 10 rokoch. Som zvedavý, ako budem reagovať na túto recenziu, keď budem raz oslavovať 40ku a s odstupom času si to opäť prečítam…

Viem, že teraz by sme sa mali baviť najmä o desiatom pokračovaní Tankodrome, ale snáď mi odpustíte, že som to pojal tak komparatívne a snažil som sa zistiť, kam sme sa všetci vlastne posunuli, čo sa zmenilo a aký pokrok dosiahli producenti združení v Corenforce. Tí, ktorí vlastníte viaceré alebo všetky Tankodrome výberovky, mi dáte asi za pravdu, že zvuk týchto samplerov sa menil a vyvíjal. Už pri dvojke a trojke som písal, že sa štýl skladieb trochu viac zmelancholizoval a zatemnil. Desiatka sa v podstate drží tohto trendu (aj keď je tam zopár energetických bômb) a symbolicky tak uzatvára jednu dekádu produkcie troch najdôležitejších ľudí skrytých za Tankodrome a Corenforce, ktorí sa rozhodli vystúpiť z tieňa vlastných producentských pseudonymov: Matej Jány (A.O.C., Unequal…), Miroslav Boďa (Damage Analyse, Incorrect Segment…) a Peter Boďa (Aberration, NMC Terminator…).

Skôr než sa dostanem k jednotlivým skladbám, rád by som napísal, ako na mňa Tankodrome X pôsobí ako celok. Prvá vec, ktorá ma mierne prekvapila, bol počet skladieb. Číslo 14 je výrazne menej, než na prvom sampleri (21 trackov), avšak dåžka albumu je štandardných 75 minút. Na tradične tankodromácky zladenom obale nechýbajú tagy s BPM a nadšenci rýchlej hudby hneď zistia, že „najpomalšia“ skladba má 207 BPM a priemerné BPM na výberovke je až 265. Po hudobnej stránke je Tankodrome spracovaný vynikajúco – Peter Boďa a Sardonic Repulsion (https://www.sardonicrepulsion.com/) odviedli vynikajúcu prácu. Niekomu síce v dnešnej dobe môže prekážať, že jednotlivé skladby nie sú spojené prechodom, ale je to vec vkusu a Desiatka predsa uzatvára určitú epochu v slovenskej hardcore scéne, tak prečo nie oldschool výberovka s oddelenými skladbami. Mastering a použité sample, celkové vyváženie sú naozaj na vysokej úrovni. Opäť platí, že celkovo si Tankodrome zachováva svoj originálny zvuk a v porovnaní s mainstreamovými výberovkami je jednoducho odlišný. Na druhej strane, oproti prvým samplerom z dielne Corenforce je badať veľký progres na producentskej úrovni. Ak si vypočujete jednotlivé skladby na kvalitnom audiosystéme, budete veľmi prekvapení, aká fantastická hra zvukov, samplov a bassliniek sa vám vleje do uší. Skladby sú spracované na vysokej profesionálnej úrovni a už záleží len na vašom vkuse, ktorá bude na vrchole vášho osobného rebríčka obľúbenosti.

Pri pohľade na tracklist som sa veľmi tešil na Damage Analyse, pretože Miro Boďa pod týmto pseudonymom vydal v roku 2005 na talianskom labeli Analphabetik Records skladbu Vengeance (na platni Novissima Europa) a neskôr aj ďalšie skladby na Xtreme Core výberovkách od Noistorm Records (milánske vydavateľstvo vedené FrazzBassom). Damage Analyse teda potvrdil svoje kvality a nesklamal ma ani tentokrát, aj keď musím priznať, že viac sa mi páči práve najpomalšia skladba na sampleri od Mateja Jányho: Eye-con / Escalator Through Inclemency. Je to skladba, ktorá je naozaj hodná vydania na nejakom poprednom európskom hardcore-french-terror labeli (napr. Neurotoxic, Noistorm, PKG, Violent, Randy 909, Absurd Audio, Strike, This is terror, český Prague Nightmare a iné). Veľmi zaujímavý je aj track od Petra Boďu: Legion of Terror / Non-uniform time. Dvaja posledne menovaní producenti (P. Boďa a M. Jány) spojili svoje umenie v celkom vydarenej experimentálnej (a rýchlej) skladbe Outfluent – Light disposal, ktorou mi opäť pripomenuli zvuk starých nemeckých Terrordome-ov. Vyznávačov brutálnych rytmov uspokojí aj Incorrect Segment / Despect (M. Boďa), ktorý ponúka typické tankodromovsko-vengeance vybláznenie. Z vysokého acidovo ladeného tempa nezľaví ani Unequal – Thoughts od M. Jányho a za zmienku stojí aj ďalší zväčša nelineárny (bez rovnej basslinky) experiment od tohto úspešného producenta: Corenforce Enemies / In Memory of Tankodrome, ktorý príjemným spôsobom navodí atmosféru konca Tankodrome (prípadne aj konca celého sveta, ak chcete). Vynikajúci je aj energický track Tarn Plant – Ranger’s Vision od Mira Boďu, ktorému som pôvodne chcel vytknúť frankofónne sample, ale nakoniec som si to rozmyslel. Je to naozaj výborná skladba.

Terrodrome

Najväčšie nakladačky si autori kompilácie nechali na záver. Niektoré pasáže skladby od Petra Boďu pod názvom NMC Terminator – Glimmer of Happiness by si zaslúžili rozpracovať v samostatnom tracku (asi minútová pasáž od 3:40 je absolútny terrorový hammer a stojí za pozornosť!). Avšak jednoznačným víťazom celej výberovky je druhá najrýchlejšia skladba (340 BPM) od Mira Boďu s originálnymi metalovými riffmi a pravými death metalovými vokálmi (Invertor feat. Dog-matic / Dogmatology). Keď som si to prvý krát vypočul, neveril som, že toto vzišlo zo slovenskej hardcore – speedcore produkcie. Keď som si potom opakovane vypočul túto skladbu aj na akcii, priamo v sete od jej autora, pochopil som, že som vybral správne – aj Slovensko má už svojho Berzerkera! Kompiláciu symbolicky uzatvára extrémny speedcore (424 BPM) od M. Jányho a P. Boďu (Anarchists of Cyberpunk – Maltreat II) a dáva tak bodku za náročným, ale nesmierne vydareným a uchu lahodiacim počúvaním Tankodrome X.

Na záver by som rád povedal, že si veľmi vážim všetkých producentov, ktorí spolupracovali na Tankodrome X, nakoľko je to plnohodnotná hardcore-speedcore výberovka dokazujúca kvalitu slovenskej tvorby v tejto oblasti. Budem rád, ak niektoré z týchto skladieb, najmä tie, ktoré ma najviac oslovili, nájdem jedného dňa aj na vinyle alebo v nejakom mixovanom sete.

Pre úplnosť dodám, že Tankodrome X je možné kúpiť prostredníctvom našeho partnerského e-shopu – www.teez.sk a ukážky skladieb si môžete vypočuť tu – https://soundcloud.com/corenforce

Terrordrome

Napísal: GTP