Steel Panther sa predstavili v Majestic Music clube – Reportáž!

Keď bolo na jeseň minulého roku ohlásené vystúpenie kultovej recesistickej glam hardrockovej formácie Steel Panther na 1.3.2014 v Bratislave, muselo to znieť v ušiach ich fanúšikov ako zjavenie, hrom z jasného neba.

Predpredaj vstupeniek začal navyše na hranici 15,- €, čo mohlo nasvedčovať kadečomu. Kapela, ktorá vystupuje na najväčších rockových festivaloch, vypredáva obrovské haly po celom svete, vystúpi za pár eur v Bratislave? Nuž, neostávalo nič len veriť, že koncert sa uskutoční a že bude taký, na aký tu všetci čakali. Náladu pomáhalo udržovať najmä vedomie, že za celou akciou stojí agentúra XL, ktorá má na konte už niekoľko vydarených akcií. Správy z Prahy hovorili o „parádní podívané“, Viedeň vypredaná, nič nenasvedčovalo tomu, že by sa niečo naozaj mohlo pokaziť. A pokazilo sa?

_mg_2878

Najprv však niečo o samotných Steel Panther. Steel Panther sú z L.A.. Sú priamo z Beverly Hills a ich popularita začala naberať v daných končinách obrátky, keď ešte pod názvom Metal Skool vydali skladbu Death To All But Metal. Táto skladba sa objavila na niekoľkých rockových a metalových kompiláciách. V roku 2008 sa rozhodli zmeniť si meno na Steel Panther, podpísali zmluvu s vydavateľstvom Republic Records (patriace pod Universal) a už v roku 2009 sa na trhu objavila už spomínaná skladba Death To All But Metal, teraz od Steel Panther a krátko na to debutový album Feel The Steel. Album obsahuje veľa známych hitov, ako napríklad skladby Community Property alebo Fat Girl, ku ktorým bol natočený aj videoklip.

Pri nahrávaní albumu sa kapele podarilo zapojiť do hosťovania viacero známych mien, spomeňme Coreyho Taylora (Slipknot, Stone Sour) alebo Mikea Shadowsa (Avenged Sevenfold). Kapela vystupuje v USA na pódiách s rôznymi veľkými známymi populárnymi hviezdami, okrem vlastných skladieb hrá aj množstvo coverov, ktoré s nimi často odspievajú známi hostia (už spomínaný Corey Taylor alebo aj Pink či Avril Lavigne a mnoho ďalších). Ich koncerty sú energické, inštrumentálne kvalitné, s obrovským nadhľadom. Popularita naberá na obrátkach, v roku 2011 vychádza ďalší album s názvom Balls Out a takto by sme mohli pokračovať. Čím si však získali toľkú pozornosť slávnejších? Čím sa dokázali presadiť v kvante nových, moderných kapiel, ktoré sa v tom období začali rodiť? Jednoducho pre to, že neboli modernou kapelou. Vzali hudbu, image, životný štýl plný povoľných dievčat a drog, zvuk, jednoducho všetko od glamrockových kapiel z osemdesiatych rokov, hodili to do mixéra, zveličili, nafúkli, urobili z toho hromadu vtipov a ako čerešničku pridali bezchybné inštrumentálne výkony (gitarista Satchel bol inštruktorom na Guitar Institute of Technology v Hollywoode a veľa spolupracoval napríklad s Paulom Gilbertom). A ako takáto kombinácia vyzerala v Bratislavskom MMC?

_mg_3043

Ako bolo spomenuté, vo Viedni bol koncert vypredaný, takže odhadom tretina fanúšikov na bratislavskom koncerte pochádzala z Rakúska. Od slovenských sa odlišovali najmä prehnaným stylingom, aby zapadli do štýlu samotnej kapely. Koncert neodštartovala žiadna predkapela, jednoducho prišlo glamrockové kvarteto a MMC zbúrali aj so základmi. Kryštalický zvuk už po pár odohraných a odspievaných tónoch, prevedenie ako z nahrávky, prehnaná pódiová show. A look kapely? Ten bol jednoducho neopísateľný. Už v úvode začali znieť najväčšie hity, prestoje medzi skladbami neboli nudné. Jednoducho všetci štyria hudobníci prejavili svoj herecký talent a rozpútali na pódiu MMC obrovské divadlo, stand up comedy a sitcom v jednom. Počas približne poldruha hodinového koncertu odzneli staršie, novšie a aj úplne najnovšie skladby. V prídavku nechýbal ani „slaďák“ Community Property. Gitarista sa dokonca naučil aj pár slovenských fráz. Najpoužívanejšou bola jednoznačne „Ukáž mi kozy!“. Veľa dievčat v publiku neváhalo a ukázalo.

Atmosféra sa dala krájať, postupom času bolo niekoľko dievčat vytiahnutých na pódium, kde sa bavili a tancovali spolu s kapelou. Veď je vonku rok 1987, Steel Panther sú ta najväčšia kapela na svete, všetko im patrí a všetci ich chcú. Niekto môže namietať, že texty sú primitívne, šovinistické, vulgárne. Ale to je presne to, čo vystihovalo danú dobu. Preto sa celé MMC presunulo v čase o 25 rokov dozadu a všetci si to užili. Dievčatá na pódiu, kapela, ľudia vo VIP, muži, ženy, všetky vekové kategórie. Bolo vidieť radosť v tvárach jednotlivých členov. Hoci takúto show robia takmer denne, vedia improvizovať, sršia humorom, neboja sa byť drzí. Na konci aj tak bolo jasné, že to ide len divadlo, pretože Steel Panther sú veľkí kamaráti, ktorí vedia byť pokorní, majú radosť z toho čo robia a tak to má byť.

Fotky z koncertu nájdete tu:
Steel Panther | 1.3.2014 | Majestic Music club | Bratislava | Foto: Jana

Napísal: Erik Hill