Organista Pavol Valášek prichádza s albumom Redemption.

Nahrávka so sofistikovanou dramaturgiou. Organista Pavol Valášek si dal pri novinke Redemption záležať na vytvorení pôsobivého poslucháčskeho sveta. Album so skladbami Franza Lizsta a Juliusa Reubkeho vychádza vo vydavateľstve Hudobný fond.

Pavol Valášek sa na svojej novinke vracia k fascinácii Franzom Lizstom. Mysliteľ, kozmopolitná osobnosť, ktorá využila hudbu ako univerzálnu reč, ako médium na zachytenie neopísateľného. Liszt sa do svetových hudobných dejín nezapísal len ako klavírny virtuóz, ale predovšetkým zanechal nezmazateľnú stopu hudobného básnika. Jeho diela rozhodne nemožno považovať za povrchne virtuózne, prvoplánové, lebo práve samotná virtuozita slúži k vyjadreniu ich obsahu.

Okrem toho väčšina Lisztových diel, odhliadnuc  od parafráz, etúd či transkripcií, nesleduje virtuózny zámer, ale sú to diela predovšetkým intímneho charakteru. A práve táto emočná náročnosť Lizstovej tvorby zaujala aj výrazného predstaviteľa súčasnej generácie slovenských organistov. Pavol Valášek pravidelne koncertuje doma i v zahraničí, hosťuje na prestížnych festivaloch a spolupracuje s viacerými sólistami a ansámblami. Bohaté interpretačné skúsenosti vložil Valášek aj do náročného materiálu svojej albumovej novinky.

Do fascinujúceho sveta Franza Lizsta patrí aj druhý skladateľ Valáškovej nahrávky. Julius Reubke patril do úzkeho kruhu priateľov a žiakov Franza Liszta, u ktorého od roku 1856 študoval kompozíciu a klavír. Počas pol roka Lisztovej neprítomnosti vo Weimare komponuje Reubke dve diela grandióznych rozmerov: Klavírnu Sonátu b-mol a Sonátu c-mol na 94. žalm pre organ, ktorú sám uviedol 17. júna 1857 na veľkom organe F. Ladegasta v Merseburgu. Na Valáškovej nahrávke nájdu poslucháči druhé spomínané dielo. Sonáta c-mol na 94. žalm využíva všetky možnosti romantického organa do krajnosti. Je skutočným vrcholom novoromantizmu i oknom do budúcnosti a v sadzbe či novátorskej harmónii predbieha i diela Reubkeho učiteľa – estetikou smeruje skôr ku Wagnerovi či Mahlerovi. Pri pohľade na ňu je na mieste položiť si otázku: „Čo by postretlo hudobné dejiny, keby tento génius mohol dlhšie žiť?“ Július Reubke však 3. júna 1858 umiera na tuberkulózu vo veku 24 rokov. Album Pavol Valášek – Redemption vychádza vo vydavateľstve Hudobný fond.

Ďalšie informácie o CD CD Pavol Valášek – Redemption:
http://www.musicaslovaca.sk/index.php?route=product/product&product_id=2923

Pavol Valášek – Redemption:
1. Franz Liszt • Variations on “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” 20:29
2. Julius Reubke • Sonata on the 94th Psalm in C minor 26:12
  I Grave 04:02
  II Larghetto 03:20
  III Allegro con fuoco 05:21
  IV Adagio 06:51
  V Fuga, Allegro 07:18
on the Ladegast organ in Schwerin Cathedral (Germany)
3. Franz Liszt/Jeanne Demmesieux • Funèrailles 13:39
4. Franz Liszt/Helmut Deutsch • Symphonic poem Les Préludes Nr. III 18:49
on the Stahlhuth-Jann organ in St. Martin’s Church of Dudelange (Luxembourg)

 

Pavol Valášek /1993/ študoval hru na organe na Konzervatóriu v Žiline (Marián Muška) a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (Imrich Szabó). Od roku 2017 študuje koncertnú hru na organe na Hochschule für Musik v Saarbrücken v triede Rainera Ostera. Svoje vedomosti si rozširoval aj prostredníctvom majstrovských kurzov pod vedením renomovaných interpretov: O. Latry, Th. Escaich, V. Warnier, J. Pálúr, Z. Mausen-Ferjenčíková, M. Melcová a E. Wally. Zúčastnil sa viacerých medzinárodných súťaží (St. Maurice-Lausanne, Hamburg, Katowice, Opava) a v roku 2013 získal 3. cenu na Súťaži študentov slovenských konzervatórií v Košiciach. Realizoval početné nahrávky pre RTVS (Rozhlas a televízia Slovenska) a v roku 2015 nahral sólové CD k inaugurácii organa v Sielnici. V rokoch 2014-2017 viackrát spolupracoval so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu a so Speváckym zborom slovenských učiteľov (SZSU).

FB profil Hudobného fondu
https://www.facebook.com/hudobnyfond.sk?fref=ts

Zdroj: Hudobný fond